Etiketter

, , , , , , ,

Räk- och Laxtartar2012 går oundvikligen mot sitt slut och det nya året nalkas. Själv ser jag fram emot att fira nyår med min bättre hälft och hennes familj, speciellt som det är jag som fått äran att ta hand om köket. Målsättningen är naturligtvis att trolla fram en nyårsmiddag som faller alla på läppen och jag har idag spikat menyn för kvällen – en fyrarätters med fisk & skaldjur som bastema. Som starter så kommer jag att servera en ljuvligt fräsch Räk- och Laxtartar, mellanrätten blir min egna Hummersoppa och som varmrätt Halstrad Marulk med risotto, sparris och hummerhollandaise. Desserten blir en vaniljpannacotta toppad med en sås på hallon och lime.

Här kommer receptet på min Räk- och Laxtartar, baserat på 4 personer.

Ingredienser:

  • 200 g laxfilé
  • 150 gr färska räkor utan skal
  • 2 tsk ljus dijonsenap
  • 2 tsk honung
  • 2 tsk olivolja
  • 2 msk hackad färsk dill
  • skalet av ½ citron, rivet
  • salt och nymalen svartpeppar
  • ev en liten skiva rostat lantbröd att servera till
  1. Tärna laxen fint och hacka räkorna. Blanda med senap,honung, olja, dill, citronskal och lite salt och svartpeppar.
  2. Lägg blandningen i fyra mindre, inoljade portionsformar. Låt stå kallt i minst 10 minuter.
  3. Vid servering – servera tartaren 1) direkt ur skålen, dekorerad med en dillkvist, eller 2) stjälp upp tartaren på en liten tallrik och dekorera med en dillkvist.
  4. OBS! Använder du odlad lax (som är det absolut vanligaste laxen i våra butiker) behöver den inte ha varit fryst. Vildfångad lax bör dock ha varit fryst i tre dygn om den skall ätas rå.

Vinrekommendation:

Bra alternativ kan vara t.ex.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,