Etiketter

, , , , , , ,

Seafood RisottoEn bra risotto är bland det godaste som finns, om du frågar mig. Och den kan göras i all världens smaker, då det enda som sätter gränsen är din egen fantasi. Mina egna topp tre favoriter är risotto gjord med skaldjur, svamp eller grön sparris. Alla olika i sin karaktär, men så utsökt goda så man nästan trillar av stolen. Tricket är att få sin risotto så där härligt krämig och smakrik, vilket är en konst i sig. Hade för några år sedan min dotters skolkamrat över på middag, en utbytesstudent från Turin i Italien. Jag bjöd på min svamprisotto och hon kunde för allt i världen inte förstå hur jag lyckats lära mig detta konststycke. Förutom sin mammas risotto (hon kunde ju inte säga annat det lilla livet) så var detta den godaste hon ätit. Med ett sådant omdöme kunde jag inte känna mig annat än mäkta stolt. För en stund var jag italienare på riktigt. Och det var nog krämigheten som fick henne på fall…

Här följer receptet på min skaldjursrisotto, en underbart krämig dröm med smak av hav och citron. Själv försöker jag alltid få tag på bläckfisk från fiskdisken, små hela eller den större ”kroppen”. Den blir trots allt mer smakrik och något mjukare än den frysta. Och hittar jag gröna musslor så väljer jag alltid dem före blåmusslor pga att smaken av hav är något mer tydlig. Du kan själv välja vilka skaldjur du har till och variera efter tycke och smak. Enjoy!

Risotto Frutti di Mare

Ingredienser (4 pers)

  • 1 paket fryst skaldjursmix (à 200 g)
  • 1 paket frysta råa bläckfiskringar (à 200 g)
  • 1 paket frysta blåmusslor/gröna musslor med skal – förkokta (à 450 g)
  • 2 msk konc fiskfond
  • 2 msk konc hummerfond
  • 1 liter vatten
  • 2 stora schalottenlökar
  • 3 vitlöksklyftor
  • 2 msk olivolja (ev med chilismak)
  • 2/3 citron
  • 1,5 dl vitt vin
  • 1 knippa persilja
  • 3 dl risottoris t ex carnaroli eller avorio
  • 150 g parmesanost
  • salt
  • svartpeppar från kvarn till servering
  1. Låt fonden koka upp med vattnet. Sätt lock på kastrullen och låt buljongen sjuda medan resten förbereds. Tina de frysta ingredienserna.
  2. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs mjuk i olja i en stor kastrull.
  3. Skölj citronen. Skär två strimlor skalet (2/3 delar av citronen) med potatisskalare. Hacka fint och låt fräsa med löken ett par minuter.
  4. Tillsätt vinet. Lägg i skaldjur och bläckfisk. Låt koka i 4-5 minuter. Hacka persiljan grovt och rör ner.
  5. Sänk värmen. Lägg i riset och låt koka tills vätskan har absorberats. Fyll på med buljong så att riset täcks. Rör om och låt koka.
  6. Späd med mer buljong allteftersom. Efter 20-25 minuter är riset färdigt (det ska inte ha hård kärna men ett visst tuggmotstånd). Det ska finnas lite extra vätska kvar.
  7. Riv parmesanosten fint och rör ner. Riv lite extra av osten till servering. Smaka av med salt och peppar.
  8. Lägg i musslorna, låt bli varmt och servera.

Servera gärna ett av dina vita favoritviner till och du får garanterat en lyckad kväll!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,