Epicuro ZinfandelFredagar är dagar när middagen skall gå fort att fixas. Efter en veckas slit orkar jag helt enkelt inte spendera timmar i köket. Å andra sidan vill jag naturligtvis äta något gott. En bra kombo är en god köttbit som serveras med en matig sallad. Och det blev det igår. Snabbt, enkelt och i all sin enkelhet mycket gott. Vinet som serverades till blev en Epicuro Italian Zinfandel 2011, en flaska jag bevisligen plockade på mig av misstag.

Producenten Femar Vini är en ganska ung vinproducent, etablerad 1970, och är belägen i det vackra Frascati, strax söder om Rom. De äger ca 40 hektar egna odlingar men har långtidskontrakt med odlare över stora delar av Italien och kan därför producera högkvalitativa viner från många områden. Dett vin är gjort på 100% handplockade Zinfandeldruvor från den ”Italienska klacken” vid Adriatiska havet. Druvorna har skördats sent inpå hösten för att få extra mycket koncentration. Vinet är kryddigt och smakrikt med en relativt lång och något sliskig avslutning. Vinet har lagrats i ekfat ca 6 månader innan det buteljerades.

Zinfandel är en druva som delar sin genetiska kod med druvsorten Primitivo, under vilket namn den är vanligare i Italien. I USA använder man oftast namnet Zinfandel. Crljenak Kaštelanski är den Kroatiska druvsort som är ”originalet” och som både Primitivo och Zinfandel härstammar ifrån. Länge diskuterades huruvida det var samma druvsorter allihop eller inte, men med modern DNA-teknik har man konstaterat att så är fallet.

Epicuro Italian Zinfandel 2011 (nr 2326)

Pris: 89 SEK

Doft: Mycket fruktig, nästan syltig doft av mogna mörka och röda bär/frukter som plommon, blåbär, aningen choklad, kryddor.

Smak: Nästan överdrivet fruktig, smakar mer sylt än något annat jag provat. Fylligt, med smak av mogna björnbär, katrinplommon, mörka bär, choklad och aningen vanilj.

Passar: Till smakrika kötträtter av nöt, lamm och vilt kanske.

Slutomdöme: Nej, detta vin funkar inte alls för mig! Är alldeles för syltig och sliskig i sin karaktär. Och sött! Ett tag funderade jag på om de faktiskt tillsatt socker i vinet. Det finns skapligt bra italienska Primitivo/Zinfandel viner, men detta är inte ett av dem! Får bara 2 av 5 möjliga stjärnor, dvs inte troligt att jag köper det igen!

Betyg

2 Stjärnor - Inte min smak!

.

.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

