Etiketter

, , , , , , , , , , , ,

Långlagad fläsksidaAtt långkok i alla dess former har fått ett uppsving på matscenen de senaste åren är det ingen tvekan om. Likaså är det nordiska och svenska köket i ropet, där man varvar vällagad, traditionell husmanskost med en hel del nytänk baserat på lokala råvaror och geotypisk kryddsättning från den egna faunan. Ekotrenden gör också sitt och vi ska efter en tid av ”slit & släng” numera ta tillvara på alla delar av råvarorna på bästa sätt. Och ingen kan vara gladare än jag, då jag ÄLSKAR långkok och i övrigt vällagad husmanskost. Tror det var ett par år sedan nu, då jag provade långlagad fläsksida för första gången på en av stans krogar. Blev riktigt förtjust i den mycket smakrika anrättningen men det dröjde ända till en helg i mars 2016 innan jag själv provade på att tillaga min egen! Och gott blev det, efter drygt 7 timmar i ugnen – mama mia! Recept hittar du här nedan. Till detta njöts en mycket intressant blend från Piemonte, nämligen….

Torraccia del Piantivigna Ghemme 2008 – nr 99181, 159 SEK

Torraccia Ghemme 2008

En mycket god och intressant blend av 90% Nebbiolo och 10% Vespolina, den sistnämnda för mig en hittills okänd druva med släktskap till Nebbiolon och unik för norra Piemonte. Doftar underbart gott av koncentrerad frukt och har en rödbrun nyans i glaset. I gommen samlas det torkade körsbär, korinter, blött läder, lite fat och en lätt touch av bränt gummi och undervegetation. Härlig syra och rätt beskedliga tanniner. Får efter noga övervägande 4 av fem möjliga stjärnor i min bok – dvs riktigt gott och med karaktär! Prova också deras Gattinara 2010 på 100% Nebbiolo som jag skrev om tidigare!

Långlagad fläsksida med bön- & äpple sallad

Ingredienser (4 pers)

  • Rimmad fläsksida, ca 700 gram
  • 2 rejäla schalottenlökar
  • 3 stora vitlöksklyftor
  • 2 stjärnanis
  • 1½ msk fänkålsfrön
  • 2 stjälkar färsk rosmarin
  • 2 dl äppeljuice
  • 2 påsar färska haricot verts
  • 1 smakrikt matäpple
  • apelsinbalsamico
  • olivolja

…och så här gör du:

  1. Långlagad fläsksida kräver sin tid för att bli riktigt bra. Somliga låter hela härligheten stå 12 timmar över natten (80 grader), men jag vill ösa min och satsar därför på en 7-timmars variant. Sätt ugnen på 95 grader.
  2. Snitta svålen på fläsksidan och skär sedan upp den i fyra portionsbitar, lägg dessa med svålen uppåt i en ganska liten form.
  3. Grovhacka lök och vitlök, dela anisen i mindre delar. Lägg lök och kryddor, tillsammans med rosmarinkvistarna, runtom fläsket och häll över äppeljuicen.
  4. Sätt in i mitten av ugnen i ungefär 7 timmar, ös med jämna mellanrum – typ en gång i timmen.
  5. När det hela börjar bli klart – dela äpplet på mitten, kärna ur och skiva sedan i fina skivor. Snabbkoka bönorna samtidigt som du snabbt fräser upp äppelskivorna i lite olja. Gör en vinegrette på apelsinbasamivo och olivolja, blanda bönor och äpple och häll på vinegretten.
  6. Som sista steg, ta upp fläsksidan ur vätskan, sätt ugnen på 225 grader grill och låt svålen bli knaprig.

 

