Etiketter

, , , , , ,

ProseccoHar tidigare skrivit om att forskning påvisat att ett måttligt intag av rött vin de facto kan bromsa Alzheimers. Nu har forskare vid brittiska University of Reading konstaterat att 1-3 glas Champagne i veckan motverkar åldersrelaterad minnesförlust och demens, vilket säkert får alla Champagne-älskare att slå klackarna i taket och bubbla av lycka! Med tanke på att mitt eget minne tycks bli allt mer ”kort” för var år som går, så får jag helt enkelt ordinera mig själv ett par glas bubbel i veckan – så det inte blir värre menar jag! 😀

I Champagne är det föreningar av fenoler som är det aktiva ämnet. De påverkar i sin tur proteiner som länkar till vår minneslagring på ett positivt sätt. Och det mesta av dessa fenoler kommer från de röda druvorna Pinot Noir och Pinot Meunier som är basen i många Champagne. Så i praktiken borde det, enligt vad jag som lekman kan förstå, vara lika bra att dricka Champagne som rött vin för att motverka en försämring av minnet. Båda dryckerna tycks stimulera proteiner att hålla igång minnet på ett bättre sätt, och fler valmöjligheter att åstadkomma detta är naturligtvis alltid bra.

Visst är det skönt att veta att trots att man tar ett glas skumpa eller rödvin av rena njutningsskäl så har det också en positiv hälsoeffekt….så länge man håller det på en måttlig nivå förstås! Så njut så mycket du kan och kom ihåg dessa stunder för lång tid framöver….

 

