Etiketter

, , , , ,

Anty GinEn väl kyld och blandad gin & tonic (i folkmun mer känd som GT) kan vara både god och uppfriskande i sommarvärmen. Själv har jag alltid en flaska Bombay Sapphire i barskåpet om någon av mina gäster nu skulle uppskatta en drink, även om en flaska tenderar att räcka i några år här hemma. Och även om jag gillar gin i form av en GT, så undrar jag verkligen vad jag skulle tycka om den senaste innovationen från Nordic Food Labs – deras Anty Gin gjord på röda skogsmyror. Jo, du läste rätt….myror!

Köpenhamnsbaserade Nordic Food Lab har i samarbete med The Cambridge Distillery exprimenterat fram en ny och något annorlunda gin, gjort på ett extrakt från den röda skogsmyrans naturliga syra/feromoner – Anty Gin. Förutom destilatet från myrorna så innehåller den också enbär, nejlikrot, brännässla och frön från Vinglokan. Deras första batch gjordes i bara 99 exemplar och betingade ett pris på 250 EUR per flaska, och nu är batch nummer två ute!

Intressant läsning dock. Spännande med innovation och nya smaker, det är det alltid. Frågan är om denna raritet hittar hem till mig? Det tror jag inte. Men springer jag på den så ska jag definitivt smaka…

 

