Etiketter

, , , , , , , , , , ,

Gelinaz 2015Har du hört talas om Gelinaz! tidigare? Jasså, inte det…det hade inte jag heller. Gelinaz! kan närmast beskrivas som ett nätverk av internationellt erkända kockar som ursprungligen formats av den italienska matjournalisten Andrea Petrini. De har gjort sig kända genom en hel del spektakulära matevents och projekt under senare år och nu är de på gång igen….med ett internationellt utbyte som heter duga! Den 9 juli 2015 är det dags för The Grand Gelinaz! Shuffle där 37 av världens bästa kockar från 17 länder samtidigt byter land, bostad och restaurang med varandra för en kväll. Hur cool är inte det…

Sverige representeras av Magnus Nilsson från Fäviken Magasinet i Järpen och Peter Nilsson från Spritmuseum i Stockholm. Med finns även tunga stjärnkockar som t.ex. René Redzepi från NOMA i Köpenhamn, Alain Ducasse från Le Plaza Athénée i Paris, Yoshihiro Narisawa från Narisawa i Tokyo, Sean Brock från McCrady’s i Charelston och Dominique Crenn från Atelier Crenn i San Francisco. Hela listan på deltagande stjärnkockar hittar du HÄR!

Det som är så spännande med eventet, tycker jag, är att man på förhand inte vet vem som kommer att laga mat var….bara att man kommer att få en matupplevelse utöver det vanliga, lagad av en av världens bästa kockar. ”Biljetterna” släpps online den 13 maj och jag gissar att man får stå på tårna om man vill hinna hugga ett par. Själv är jag i Italien vid tillfället och får stå över, men rejält cool tycker jag det är. Hoppas det blir en återkommande tillställning!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

 

