Etiketter

, , , , , ,

ChefnZipStripJag ÄLSKAR färska örter! Rosmarin, timjan, oregano, dragon, persilja, basilika, mynta, koriander…you name it! Min matlagning bokstavligen kräver dessa naturligt intensiva smakbärare för att nå sin fulla potential. Mitt lilla växthus har vilat sig igenom hela vintern och det är, tack och lov, snart dags att damma av det och åter fylla det med smakrikt liv. Så fort solen lyckas snäppa upp temperaturen några grader till och frostnätterna avtar så ska det få ta sin plats på altanen igen. Ser fram emot det!

Kruxet med färska örter är att det ofta tar sin tid att ”plocka”, dvs repa av de små bladen som man ska ha i sin anrättning. Storbladiga örter som t.ex. rosmarin och basilika är inga problem, de är enkla att plocka. Värre är det med småbladiga örter som t.ex. timjan (som jag använder mycket), oregano och mejram där det tar en evighet att få av alla små blad. Ofta tar jag därför en stor knippe, binder ihop och lägger i min anrättning för att sedan plocka ur den vid servering. Helt OK, men ibland vill man ju faktiskt ha kvar kryddorna i maten, eller använda dem som dekoration. Och då blir det med ens bökigt värre, tar tid och skapar inte allt för sällan en lätt frustration.

ChefnZipStrip1ChefnZipStrip2

Så fick jag då se denna finurliga uppfinning på nätet – Chef’n ZipStrip Örtskalare. Enkel, snabb, funktionell och snygg. Fixar mitt problem på sekunder och mäter dessutom upp mina kryddor direkt. För mig måste denna vara en av kökets bästa vänner, om man gillar färska örter vill säga. Undrar i mitt stilla sinne varför jag själv aldrig kommer på en sån här grej. Men icke, någon annan hann före….den här gången också! Får köpa den som alla andra helt enkelt. Kikar jag på nätet så finns den tillgänglig på Kitchentime.se till det facila priset av 109 SEK, vilket inte är allt för illa!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

 

