Etiketter

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Vårnyheter 2015Testade härom veckan lite nya viner från vårsläppet den 2 mars och generellt så var det en hel del riktigt goda rackare som lyckats hitta in på hyllan. Får tacka min goda vän Michael som bjöd med mig till de lokala Munkskänkarna för en liten provsmakning, vilket visade sig vara lika trevligt som gott. Själv hittade jag fyra favoriter, tre röda och en vit, som stack ut lite extra och som jag redan inhandlat till min lilla källare. Kan rekommendera dem alla varmt för den som vill ha lite gott i glaset. Låt oss ta dem från vänster till höger i bild….

4½-StarsViña Pedrosa Crianza 2011 – nr 2149, 161 SEK

Härligt mulligt vin från spanska regionen Ribera del Duero. Full av mörk frukt, dill, choklad och vanilj. Slår mången Riserva med råge så låt dig inte luras av epitetet ”Crianza”.  Gjort på 100% Tempranillo. Snubblande nära full pott!

4 Stjärnor - Mycket bra!Château Boutisse Saint-Emilion Grand Cru 2012 – nr 6813, 189 SEK

En ung men ack så god Bordeaux från Saint-Emilion. Härligt fruktiga toner av svarta vinbär, mörka plommon, vanilj och ceder. Vinet har också en pigg syrlighet och med en rejält tuff strävhet i avslutet som kräver sin middagspartner. Ett fynd i mina ögon som kommer att utvecklas än mer under kommande år. 88% Merlot, 11% Cabernet Sauvignon och 1% Cabernet Franc.

4 Stjärnor - Mycket bra!Il Poggio Brioni Sant’Antimo 2013 – nr 22313, 101 SEK

Hittade också en härlig italiensk ”supertuscan” från området söder om Montalcino. Komplex, härligt koncentrerad fruktighet med toner av svarta körsbär, mörka plommon, lakrits och rostade fat med ett långt, småsträvt och elegant avslut. 30% Syrah, 25% Cabernet Sauvignon, 20% Sangiovese, 15% Merlot och 10% Petit Verdot. Mycket prisvärt!

4 Stjärnor - Mycket bra!Château de Meursault Savigny Blanc 2012 – nr 92176, 201 SEK

En vit goding av 100% Chardonnay från Bourgogne. Härligt rökiga och lätt smöriga toner av mogna gula äpplen, mandel, rostat fat och vanilj. Komplext och mycket välbalanserat. Härligt smakrikt avslut som genast pockar på mer. Ljuvligt!

Har du hittat några egna favoriter i vårsläppet så tar jag gärna emot dina goda tips! Nya viner är kul, goda nya viner är ännu bättre! 😀

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

 

