Etiketter

, , , , , , , ,

CirkeldiagramOm du följer Vinofino på Facebook så uppmärksammade du säkert inlägget i början av januari om Systembolagets vansinniga varumärkesskydd av sina sk ”smakklockor”, som inte är något annat än vanliga cirkeldiagram, för att beskriva dryckers smak och karaktär. En i raden av dryckes- och matleverantörer som använder sig av detta sätt att för konsumenten beskriva just smak och karaktär var det lilla microbryggeriet Mjödhamnen som nu hotates av både stämning och skadeståndskrav om man inte tog bort sina cirkeldiagram. Verkligen en Davids kamp mot Goliat, där ett statligt bolag i monopolställning i mångas ögon betett sig oerhört illa, utnyttjat sin makt- och monopolställning på ett moraliskt otillbörligt och rent konsumentfientligt sätt.

Nu tycks tvisten dock vara löst och man har kommit överens med Systembolaget utan att blanda in lagens långa arm. Systembolaget tycks ha förstått det absurda i hela historian och gått med på en mindre kosmetisk förändring av cirkeldiagrammet (se bild ovan). Nu tycker väl jag personligen att det nu ”godkända” cirkeldiagrammet påminner mer om en klocka än Systembolagets ”smakklocka”/cirkeldiagram….men det är somsagt en personlig reflektion. Mjödhamnen har också bestämt sig att licensiera detta cirkeldiagram som en öppen Creative Commons licens, dvs vem som helst kan använda detta cirkeldiagram för att beskriva smak och karaktär. All heder till detta lilla microbryggeri som genom detta kommer att underlätta för alla oss konsumenter som vill ha en hint om hur produkten smakar.

Så, jag antar att ett stort GRATTIS är på sin plats….riktat till både Mjödhamnen och oss konsumenter! Alla är vinnare på detta, alla utom Systembolaget! Åter igen har man visat upp en sida som många och allt fler ser som rent missbruk av sin dominerande monopolställning. Deras agerande kan ha att göra med att det blåser allt hårdare runt det statliga monopolet och man ser sin särställning hotad av EU regler, distansförsäljning och ett ökat, inhemskt intresse för kvalitativa och småskaliga producenter och produkter. Frågan är om Systembolaget lärt sig något i denna soppa, om debatten om cirkeldiagram/smakklockor härmed verkligen är avslutad? Framtiden lär utvisa som vanligt, men personligen tror jag inte det. Vi lär med största sannolikhet se en följetong på detta….

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

 

Annonser