Etiketter

, , , , , , , ,

Les Dauphins 2013Om man nu nödvändigtvis vill ge mig en present, julklapp eller dylikt och inte kan komma på något, så kan jag avslöja att det ALLTID är mycket uppskattat med en flaska vin eller två….surprise, surprise! Min mor har förstått det här och inspirerad av sin lilla pensionärsvinklubb stack hon åt mig en flaska Côtes du Rhône vid en bemärkelsedag tidigare i år. Vinet hade en mycket trevlig, Art Nouveau-inspirerad etikett som förde åtminstone mina tankar till svunna tider på Moulin Rouge. Inte ofta jag reagerar på en etikett, men denna gillade jag verkligen skarpt. Och vinet då – jo, det var också en riktigt trevlig bekantskap.

Vinet, Les Dauphins Côtes du Rhône Villages 2013 Grande Reserve, kommer från vinhuset Cellier des Dauphins som grundades 1965 och är ett franskt kooperativ bestående av 13 vinkällare från södra Rhônedalen. Producenten är också känd under namnet ”Union des Vignerons des Côtes du Rhône” (UVCDR). Cellier des Dauphins är idag den ledande producenten av Côtes du Rhône viner. Både huvudkontoret och förpackningsanläggningen ligger i den charmiga staden Tulette i Provence, mellan berg och lavendelfält. Deras vingårdar sträcker sig ifrån St Pantaléon les Vignes i norr till Sérignan du Comtat i söder och tillsammans omfattar dessa nästan 18 000 hektar av gårdar. Produktionen representerar omkring 30 % av regionen Côtes du Rhônes totala produktion. Vinet är gjort på 60% Grenache, 30% Syrah, 5% Mourvèdre och 5% Carignan och smakar trots sin ungdom riktigt bra och har en lagringspotential på kanske 3-5 år. Termen ”Villages” indikerar att vinet kommer från speciellt utvalda, högkvalitativa vingårdar och inte är en blend från många spridda gårdar.

Som det ser ut just nu så är vinet tillfälligt slut hos leverantören, men lillbrorsan Les Dauphins Côtes du Rhône Reserve 2013 finns tillgänglig i fasta sortimentet. Ett vin som fått riktigt bra omdömen hos bl.a. Vinbanken och Öhmans Mat & Vin. Har inte provat det själv än, men ska nog köpa en flaska av ren nyfikenhet. Speciellt då det tycks mycket prisvärt (79 SEK). 😀

Les Dauphins Côtes du Rhône Villages 2013 Grande Reserve (nr 78294)

Pris: 119 SEK

Doft: Härlig näsa med massor av mörka bär – svarta björnbär, svarta vinbär och med en hel del kryddiga örter i bakgrunden. Lite mörk lakrits dyker också upp.

Smak: Efter att ha fått luftas en timme – fylligt om än ungt, men en hel del mogna, mörka bär i olika lager. Mulliga toner av hallonlakrits och med en tydlig kryddighet. Gillar verkligen smaken. Är totalt sett välbalanserat och riktigt bra!

Passar: Till en hel del skulle jag säga – en riktigt god stek, grillat, smakrik hårdost….men kan tänka mig denna också till en matig sallad med en god, kryddig vinigrette alt en krämigare dressing.

Slutomdöme: Helt klart prisvärt enligt mitt tycke – ett gott vin med en ståtlig etikett. Den franska bistron känns med ens väldigt nära. Ska köpa ett par flaskor när den återkommer, den saken är klar. Får 3½ stjärnor, vilket är helt OK!

Betyg:

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

 

