Etiketter

, , , , , , , , , ,

Xavier Chateauneuf du PapeVad roligt det är när saker och ting utvecklas, växer och visar nya sidor som man inte tidigare uppmärksammat. Man blir bara så där härligt glad och lycklig. Blev för ett par år sedan rekommenderad en fransk Châteauneuf-du-Pape av en god vän och gick naturligtvis och köpte ett par flaskor av den nämda sorten. Tror den provades redan samma kväll, men tyvärr till stor besvikelse. Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad som gjorde att vi totaldissade vinet vid det tillfället, men det skrammlade hur som helst inte ihop mer än 2½ stjärna i min bok. Tråkigt tyckte vi och lät den andra flaskan ligga kvar och damma i vinkällaren fram till nu.

Jag vet inte om det är vinet som har utvecklats under sina två år i källaren, eller om det är mina smaklökar som gjort det…..eller kanske både och. Men efter att ha smakat på det igen under helgen som gick, så kan vi för allt i världen inte förstå varför vi dissade det förra gången – nu var det alldeles förträffligt gott, denna Xavier Châteauneuf-du-Pape 2009 från Rhône dalen i sydöstra Frankrike. Min vinbroder Greger, som tipsade om vinet, är naturligtvis glad att jag äntligen tagit mitt förnuft till fånga och fått i ordning på smaklökarna. Själv tror jag bara att jag är kräsen…. 😉

Vinhuset Xavier, med ägaren och tillika vinmakaren Xavier Vignon vid rodret, är som eget varumärke relativt nytt och startade så sent som 1999…även om Xavier själv varit verksam både i Frankrike och nya världen bra mycket längre än så. Årsproduktionen ligger på totalt ca 400.000 flaskor och den för vinhuset dominerande druvan är Grenache.

Det här vinet kommer, som namnet skvallrar om, från vindistriktet med samma namn och är gjort på en blend (cuvée) av 55% ståltankslagrad Grenache från 90-åriga stockar samt 35% 75-årig Mourvedre och 10% 25-årig Syrah, där de sistnämnda är ekfatslagrade. Samtliga tre druvsorter växer i helt olika jordmåner – sandrik lera, stenig grusjord och s.k. Galets – vilket naturligtvis starkt bidrar till vinets karaktär.

Xavier Châteauneuf-du-Pape 2009 (nr 6267)

Pris: 219 SEK      (nuvarande årgång är 2010)

Doft: Koncentrerad, aromatisk, moget bärig och lite blommig. Nästan lite syltig faktiskt, och toppat med en fin kryddighet. Sniffvänlig? Absolut!

Smak: Rullar in härligt mjukt i munnen och fyller den med smaker av mogna körsbär, syltade hallon, fina kryddor och en hint av cederträ. Tydliga mineraltoner och en fin balans av syror. Ganska ”rakt på” och inte alltför komplex….och mycket, mycket god!

Passar: Två år i källaren gjorde tydligen sitt. Om det sedan var jag eller vinet som förändrades vet jag inte, men bra blev det! Det här vinet skulle nog passa utmärkt till en krydd- och vitlöksdoftande lammstek, en sydfransk viltgryta eller varför inte en mustig lantsoppa?!

Slutomdöme: En mycket välgjord cuvée, med en välbalanserad blandning av druvor från olika terroir. Riktigt gott! Kanske var det något fel på första flaskan vi provade, men denna var det definitivt inget fel på. Tänker köpa ett par till och stoppa i källaren…så är det!

Betyg

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

 

