Etiketter

, , , , ,

Vazart-Coquart Brut ReserveJag är långt i från att vara en Champagne kännare av dignitet. Dock vet jag vad jag gillar och härom helgen hittade jag en i mitt tycke riktig goding. I gott sällskap besökte vi restaurangen Torgatan 1 i Västerås som bjöd på en underbart fin matupplevelse. Deras långbakade rapsgriskarré var ljuvlig i all sin enkelhet och det märks att man fokuserar på att nyttja råvarornas kvaliteter maximalt och presentera det på ett mycket smakfullt sätt. Gott gott! Som aperitif tog vi in varsitt glas Champagne – bara för att fira sensommaren, livet och det enkla faktum att det är gott. Vi valde en Vazart-Coquart & Fils Brut Reserve Grand Cru…vilket visade sig vara ett riktigt bra val. En somsagt utsökt Champagne i mitt tycke…dessutom till ett förhållandevis mycket bra pris.

Familjen Vazart-Coquart har varit vintillverkare under många generationer och vingården ligger i Épernay, strax söder om Reims i nordöstra Frankrike. Jean-Pierre Vazart som driver företaget idag, har sedan han tog över från sin far utvecklat företaget till en mycket ansedd Champagnetillverkare. Under 2011 erövrade han ett tiotal internationella medaljer för sina Champagner, några av de främsta var: Guldmedalj i Chardonnay du Monde i Paris, samt silvermedalj i Sparklings of the World. Företaget har samtliga sina vinodlingar i Grand Cru byn Chouilly och odlar 95% Chardonnay och 5% Pinot Noir där den sistnämnda används i deras roséchampagner. Chouilly ligger i området utanför Épernay som kallas Côte de blancs och är känt för sina Chardonnaychampagner.

Denna Brut Reserve är en Non Vintage gjord på 100% Chardonnay och består av 30-40% mångårigt lagrad Champagne och 60-70% yngre årgångar. Detta ger en fantastisk blandning av mogen elegans och ung fräschör som gör att den sticker ut och faller åtminstone mig på gommen! Har redan beställt några flaskor att stoppa i källaren…

Vazart-Coquart & Fils Brut Reserve (nr 76296 BS)

Pris: 297 SEK

Doft: Härligt sommrigt blommig med påtagliga toner av grapefrukt och citrus. Ljuvlig redan vid vid första sniffen.

Smak: Torrt, fräscht och fruktigt på samma gång, med balanserade inslag av grape, citron, krita, akaciahonung, mineraler och en mogen, subtil brödighet. Fina små porlande bubblor som hänger kvar länge. Smakar utsökt.

Passar: Klockren som aperitif, eller till finstämda rätter med fisk och skaldjur, ostron.

Slutomdöme: Gillar verkligen denna välbalanserade blandning av äldre/yngre årgångar, då den somsagt bjuder på både mogen elegans och ung fräschör på samma gång. För mig var detta en kanon Champagne som jag definitivt kommer att dricka igen. Får 4,5 av 5 stjärnor i min bok!

Betyg

4½-Stars

 

 

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

 

