Etiketter

, , , , , ,

Casu MarzuJag gillar surströmming! Åtminstone en gång om året, kanske två, kan jag smaska i mig av denna genuint norrländska delikatess vars rykte är oförtjänt dåligt i stora delar av världen…om man ens har hört talas om den vill säga. De som inte förstår sig på det hela refererar ständigt till surströmming som ”rutten fisk”, vilket det definitivt inte är även om doften kan skvallra om något annat. Trodde i min enfald att vi nordbor var relativt ensamma om att se något som uppfattas så makabert som en delikatess. Efter att ha kikat på ett danskt matprogram tidigare ikväll så inser jag att vi inte är ensamma om vår böjelse för det lite udda. I Sardinien finns det nämligen en ost som kallas Casu Marzu, som betyder just ”rutten ost” på sardiska. Och sättet den tillverkas på, ja det är nästan lite magstarkt till och med för mig…

Utan tvekan så är jag en äkta ostälskare, men den här rackaren….jag vet inte riktigt. Casu Marzu, som i grunden är en Pecorino Sardo gjord på fårmjölk, går från att ha genomgått en typisk fermentering till ett steg många skulle kalla förruttnelse, som orsakas av att larver från ostflugan (Piophila casei) utvinner näringsämnen från osten. Jo, det är sant – tusentals små larver införs medvetet in i osten och bidrar till en långt fortskriden fermentering och bryter ner ostens fetter. Detta gör att ostens struktur blir extremt mjuk med lite vätska som sipprar ut kallad lagrima, från det sardiska ordet för ”tårar”.

Vissa tycker att osten smakar som en extremt mogen Gorgonzola, andra beskriver den som ”en slemmig, stickande gegga som bränner på tungan”. Om man frågar en Sardinier så är denna kryddiga, krämiga ost bara okej att äta om larverna fortfarande är i rörelse…när larverna är döda är också osten ”död” och otjänlig. Osten har för övrigt förklarats olaglig då den inte följer EU’s hygienstandard och enligt italiensk hälsovårdslag får den därför inte saluföras. I Sardinien bryr man sig inte så mycket om det här och fortsätter göra sin Casu Marzu som man alltid har gjort.

Hittade ett bra klipp om Casu Marzu och Gordon Ramsey, väl värt att kika på….

Har du provat på denna ost, eller känner någon som har gjort det? Vore attans kul om du ville dela med dig av din upplevelse…så lämna gärna en kommentar! Om du inte har provat den, skulle du göra det om du fick chansen? Själv är jag tveksam…håller mig till surströmmingen! 😉

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

 

