Etiketter

, , , , , , , ,

Systembolaget_logoDet svenska alkoholmonopolet, Systembolaget, balanserar på en allt slakare lina! När det gäller urvalet på hyllorna så tycks allt numera handla om volym och billiga priser. Bag-in-Box (BiB) står idag för ca 60% av den totala vinförsäljningen och det har ända sedan introduktionen 1996 varit diskussion om hur till vida detta är en bra utveckling eller inte. För mig är resultatet tydligt – kvalitetstänket på Systembolaget tycks allt mer urholkat och utbudet av genuina och kvalitativa produkter minskar as we speak. Det är helt enkelt något som är sjukt i den här soppan….

I veckan kunde vi läsa Per Gudmundsons opinionsartikel i SvD, där han med rätta ifrågasätter Systembolagets metoder att beställa specialdesignat ”vinsurrogat i BiB från storleverantörer” till förmån över äkta och befintliga produkter från kvalitetsleverantörer. Detta får direkt konsekvensen att sortimentet urholkas allt mer och plats lämnas till ”specialdesignade” produkter för den svenska marknaden, oftast modifierade på kemisk väg för att ”passa” den svenska smaken – vad det nu är?! . Detta skrämmer mig och många andra. Frågan är hur länge våra makthavare (läs politiker) kan låta detta fortgå utan att agera.

Systembolagets fokus på volym och pris får naturligtvis andra skrämmande konsekvenser också, vilket Joel Linderoth på Mitt Kök/Expressen uppmärksammade i veckan när han undrar om Systembolaget fått solsting på riktigt. Att det är något som är sjukt, av epidemiska mått, med Systembolagets strategi och inköpspolicy är solklart. Och detta kan helt enkelt inte vara hållbart på längre sikt. Ska man gömma sig bakom alkoholpolitiska argument bör man i förnuftets namn i så stor utsträckning som möjligt jobba precis tvärtom, dvs skippa BiB och specialdesignade produkter och satsa på ett kvalitativt och genuint sortiment. Närproducerande, små och kvalitetssatsande producenter är de som borde ha förtur på monopolets hyllor. Idag är det dom som åker ut först…

Sjukt sa Bill, helsjukt sa Bull.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

 

Annonser