Etiketter

, , , , , , , ,

Wine tasteJag tror att alla som någon gång handlat med sig en flaska vin hem från semestern har upplevt det! Vinet som smakade så underbart gott på den lilla bistron den där ljumna sommarkvällen i juli, smakar inte alls lika bra här hemma. Förvånat har nog många skakat på huvudet och ifrågasatt sina egna smaklökar. Jag har i alla fall gjort det, mer än en gång, och undrat vad attan som hände egentligen. Men nu har forskare på Oxford University kommit fram till att bland annat ljus och ljud påverkar och förändrar smaken, vilket definitivt skulle kunna förklara skillanderna i smakupplevelse. Vissa viner passar helt enkelt bättre att njuta efter mörkrets inbrott, eller att njuta till klassisk musik, då smaken är som bäst. Herregud, den mänskliga hjärnan är verkligen komplex! :-O

Vinmakaren Roberto Vincente från vinhuset Juan Alcorta deltog i testerna och var mycket överaskad av resultatet:

” I det vita ljuset så kände jag väl igen mitt eget vin. Men när det röda ljuset tog över så förändrades smaken direkt och jag upplevde vinet som mer moget, sötare och inte lika bittert. Det här var en helt ny upplevelse för mig och effekterna kan bli enorma när vi börjar tänka på ljus och ljud på ett helt annat sätt.”

Så receptet är glasklart – har du en flaska vin som inte riktigt smakar som du vill, dämpa belysningen, tänd några röda ljuslyktor och sätt på en platta med bra musik….och din vinupplevelse blir så mycket bättre!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

 

