Etiketter

, , , , ,

Prosecco…på tal om härligt bubbel! Enligt en pinfärsk rapport från OVSE, det italienska vinobservatoriet, så var 2013 det år då Prosecco gick om Champagne i global försäljning. Försäljningen av Prosecco har ökat stadigt de senaste åren, då finanskrisen formligen sugit bubblorna ur den dyrare Champagnen. Den globala intäkten från Prosecco gick upp med makalösa 16 procent förra året, medan volymen ökade med 11,5 procent…också det en imponerande siffra. Hela 339 miljoner flaskor Champagne såldes under rekordåret 2007 innan finanskrisen slog till ett år senare. 2013 såldes ”endast” 304 miljoner flaskor medan Prosecco slog rekord med 307 miljoner flaskor. Följdaktligen kan man fråga sig om Proseccons framgång bara är finanskrisens förtjänst? Så är det naturligtvis inte, då Proseccons relativt lätta kropp, smakprofil och semi-torra natur tycks svara upp väl mot det som kunderna letar efter idag. För den italienfrälste (läs: Thomas) så är Proseccons framgång synnerligen välförtjänt. Mer bubbel åt folket helt enkelt…..!!

Hur ser det ut här hemma då, kan vi se samma utveckling här? Tyvärr redovisar inte Systembolaget sin officiella statistik på en tillräckligt detaljerad nivå, men jag har mailat dem för att förhoppningsvis få koll på volymerna för 2013…än så länge utan svar dock. Gör man en sökning på Systembolagets webbsida så får man dock en liten fingervisning. ”Prosecco” genererar 60 artiklar i sortimentet, medan ”Champagne” genererar hela 809 artiklar. Så här kan man anta att den globala trenden inte har slagit igenom, eller i alla fall att Systembolaget inte har uppmärksammat den tillräckligt. Ska hur som helst bli kul att se om detta är en trend som kommer att hålla i sig, att Champagne tappar mark till förmån för andra mousserande viner…eller kommer hon kanske tillbaka med buller å bång? Tiden får utvisa….

Uppdaterat: Jodå, trenden ser liknande ut i Sverige, enligt siffror från Systembolaget. 2013 såldes knappt 1.550.000 liter Prosecco (motsvarar drygt 2 miljoner flaskor), jämfört med Champagne drygt 1.287.000 liter (motsvarar drygt 1,7 miljoner flaskor). Man kan då fråga sig varför obalansen i utbudet på Systembolaget är så stor, varför så få Prosecco att välja mellan jämfört med Champagne?

Källor: The Local, The Independent, Systembolaget

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Annonser