Etiketter

, , , , , ,

Bruschetta med tomatOm du bara fick äta en enda rätt resten av livet, vad skulle det vara? Frågan kom som en blixt från klarblå himmel och kickstartade både hjärna och smaklöksminne i ett nafs. En enda rätt? Resten av livet? Vojne vojne….det var en klurig en! Efter en stunds funderande så insåg jag att jag omöjligen skulle klara av att ge ett entydigt svar. Vad jag däremot visste var vad jag skulle ha svårt att klara mig utan. Och listan var lång. En av de rätter som jag definitivt skulle ha mycket svårt att leva utan, är en god bruschetta med tomat och basilika. Denna lilla enkla men ack så goda delikatess slår många mer komplicerade rätter med hästlängder, under förutsättning att man hittar bra råvaror och tillreder den på ett korrekt sätt. Det vattnas i munnen bara jag tänker på den. Och den kan serveras som förrätt, som en lättare lunch, som ett tilltugg till ett glas vin eller som ett inslag i en större buffé. Och sist men inte minst…rättens kulinariska rötter finns i Italien!

Bruschetta med Tomat & Basilika

Ingredienser (4 port)

  • Ett vitt, kompakt bröd (inte baguette eller liknande, de är för mjuka)
  • 6 st mogna, smakrika tomater
  • 1 st kruka basilika
  • 1 vitlöksklyfta, skalad
  • God olivolja
  • Grovmalen svartpeppar
  • Salt

…och så här gör du:

  1. Sätt ugnen på 200 grader (varmluft) alt 250 grader (vanlig)
  2. Gröpa ur innanmätet i tomaterna (kärnor etc) och hacka tomatköttet grovt. Lägg i en skål.
  3. Ta loss basilikabladen och hacka dem ordentligt. Lägg i skålen.
  4. Slå på 2-3 msk olivolja, krydda med 1 tsk svartpeppar och ½ tsk salt. Rör om blandningen i skålen väl.
  5. Skär upp fyra rejäla skivor bröd, gärna diagonalt. Pensla på olivolja på brödets ovansida och ställ in i ugnen tills de fått en gyllengul/ljusbrun yta. Det kan gå fort, så se till att du inte bränner det.
  6. Medan brödet fortfarande är varmt, gnid in ovandelen av brödet ordentligt med vitlöksklyftan.
  7. Placera bröden på tallrikar och fördela tomat- och basilikablandningen jämt.
  8. Njut, gärna med ett gott vin till.

Konsten är somsagt att hitta bra råvaror. Ju mer smak tomaterna har, desto godare blir det. Och brödet, se till att det inte är för mjukt utan relativt kompakt så att det håller ihop ordentligt. Varför inte prova med t.ex. ett gott surdegsbröd. Själv köper jag ett butiksbakat, twistat italienskt bröd på min ICA butik, som passar alldeles utmärkt. Och sist men inte minst – se till att du använder den BRA olivoljan, den med mycket smak…det betalar sig när du smakar på härligheten! 😀

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

 

