Etiketter

, , , , , , ,

GårdsbutikGårdsförsäljning av vin och öl är på tapeten igen, efter det att Centerpartiet och landsbygdsminister Eskil Erlandsson på nytt aktualiserat frågan lagom till valet. Man föreslår att gårdsförsäljning införs på försök under en begränsad tid i tre län – Södermanland, Gotland och Skåne. Frågan är på inget sätt ny då den har stötts och blötts i politikerkretsar under hela 2000-talet, dock utan att man lyckats ena sig i frågan. Motståndarna till gårdsförsäljning hävdar att det inte vore förenligt med EU-rätten och den svenska alkohollagstiftningen om Systembolagets monopol i detaljhandelsledet, medan förespråkarna vidhåller att det vore i linje med EU-rätten och att det skulle gynna den svenska landsbygden och turistnäringen. Politiker som inte kan komma överens – vem är förvånad? Inte jag!

Personligen tycker jag att småskalig gårdsförsäljning av gårdsproducerat vin och öl, gjort på gårdsproducerade råvaror, vore ett stort steg framåt – för de hårt kämpande gårdarna, för oss som älskar mat & dryck och för den levande landsbygden. Jag kan för allt i världen inte förstå de motståndare som på fullaste allvar tror att dessa små ”mikrobryggerier” kommer att bidra till en högre alkoholkonsumtion, då priserna ligger på nivåer som direkt motverkar volymköp. Här kommer man inte att hitta Svenssons bag-in-box, det är ett som är säkert! Hela konceptet med små gårdsproducenter bygger på en småskalighet i samklang med den lokala naturen, och det är det som tilltalar mig som kund – nu och i framtiden. Så jag ger min röst till Eskil i den här frågan….

Vad tycker Du? Gårdsförsäljning eller inte? Bra eller dåligt? Vore intressant att höra vad andra tycker och tänker i frågan!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

