Etiketter

, , , , , , , , , ,

Förra veckan spenderades i närheten av Akron, Ohio i USA. Var där å arbetets vägnar. Och jag måste säga att det alltid är lika trevligt att komma dit! Visst finns det brister, som i alla andra länder, men de människor jag möter over there är oftast helt fantastiska – vänliga, omtänksamma och oerhört drivna. Och det gäller inte minst mina amerikanska kollegor – vilket härligt gäng! Det är sådant som gör det kul att arbeta! Det enda som ställde till det under veckan var vädret! På nätterna kröp temperaturen neråt -25 grader, så nu har jag fått mig beskärda del av vinter även detta år. En vinterstorm över östkusten ställde till det på hemvägen, men efter lite ombokningar så lyckades jag ta mig hem i fredags…om än rejält försenad efter 24 timmar på resande fot.

Il NidoIl Nido8Il Nido7Il Nido6Väl hemkommen, lätt frusen och trött, är det skönt att konstatera att sommarens Agriturismo’s i Italien är både bokade och konfirmerade. I år börjar vi med en vecka i södra Piemonte, nära Murazzano. Närheten till Barolo distriktet, havet och bergen gör det till ett perfekt utgångsläge för våra eskapader i regionens vin- och matkultur. Stället vi bokat kallas ”Il Nido” (The Nest), är ett gammalt ombyggt getstall(!) och tillhör agriturismon La Cascine Adami. Avskilt, mitt i grönskan under ett stort träd, ska det sippas goda viner, läsas goda böcker och njutas fullt ut. Klicka för större bilder…

Frassanelle6Frassanelle3Frassanelle1Frasanelle2Andra veckan tar vi oss till Veneto, strax väster om staden Padova, där vi gästar godset Frassanelle. Här kan man hyra trevliga lägenheter, makalösa hus eller, om man så vill, ett helt slott. Stället ligger naturskönt mitt i mellan Verona och Venedig, med närhet till havet, Valpolicella distriktet och anrika grappa marker. Det blir givetvis ett besök hos Poli, min absoluta grappafavorit och en och annan vingård i närheten. Den välrenommerade restaurangen La Montecchia, som drivs av bröderna Alajmo, ligger runt hörnet och skall föräras med ett besök…om jag lyckas få ett bord! Klicka för större bilder…

Den som väntar på något gott….väntar alltid för länge! Bara 130 dagar kvar att planera, boka, förbereda…och drömma. Men tiden tycks gå allt fortare, samtidigt som vintermörkret sakta förändras till vårljus. Och ska jag vara helt ärlig, så är just planeringen halva grejen. Att lyckas hitta just de där ställena vi vill besöka. Och det har vi förhoppningsvis gjort även i år. Fortsättning följer….

Vill du ha tips på bra Agriturismo i Italien, hör gärna av dig till VinoFino HÄR!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , ,, , , , , ,

