Etiketter

, , , , , ,

Taylors and Jones_smallSå var då en drygt sju månader lång väntan över! I går kväll var det äntligen dags för korvkurs med brorsan på Taylors & Jones lilla korvbutik på Hantverkargatan i Stockholm. Och om vår väntan tycks lång, så är den än längre nu då intresset för genuin matlagning från grunden tycks ha ökat lavinartat de sista åren. Korvkurserna hålls varje dag i veckan, men vill man gå en fredag, lördag eller söndag så finns det bara några ströplatser kvar under resten av året och en vardag tycks vara möjlig att boka först fram i Oktober! Och jag förstår det stora intresset, då egengjord färskkorv är bland det godaste du kan göra! Själv gjorde jag en oförglömligt god och het Welsh Dragon, en fläskkorv kryddad med en massa Sambal Oelek, cayenne, chili och torkad purjolök. Brorsan blev själaglad när han tilldelades receptet på en italiensk Salsiccia, medan de andra deltagarna brassade korv av ett otal varianter – Lamb Merguez, Mexican Chili Beef, Cumberland Style Pork, French Style Toulouse och Beef Black Pepper. Och av smeten som blev över blev det…Dagens Körv, som säkerligen smakar mycket…av allt!

Jag var nog lite tveksam när brorsan förärade mig en korvkurs i födelsedagspresent. Inte utav presenten i sig själv, utan mer det faktum att vi skulle lära oss göra brittisk korv. Men föga anade jag vad vi skulle ge oss in på, och vilka smakupplevelser dessa små ”bangers” skulle bjuda. Taylors & Jones slog upp portarna till sin lilla butik, en riktig ”british butchershop”, på Hantverkargatan i Stockholm 2007 och drivs av Gareth Jones, David Taylor och Kerim Akkoc. Deras färska korvar har under åren fått stor uppmärksamhet och folk åker från när och fjärran för att få tag på dessa godsaker. De säljer också riktigt fint och hängmörat kött samt en hel del brittisk ost. Och så kör de sina korvkurser, där deltagarna får en inblick i korvens underbara värld, får provsmaka lite olika varianter och till sist under professionell vägledning får göra färskkorv från grunden…mala, krydda, blanda, spruta och knyta! Riktigt, riktigt kul! Och den medhavda alen, den passade alldeles utmärkt till provsmakningen.

Mats1_smallMats2_smallThomas1_small

 

 

 

 

Bilderna ovan, från vänster: Brorsan maler kött till sin Salsiccia, Det gick snabbt när korvsprutan drog igång, En riktigt smakrik Welsh Dragon på gång. Klicka på bilderna så blir de större!

Kan varmt rekommendera ett besök på butiken, och korvkursen också för den delen! Det var somsagt riktigt, riktigt roligt och sällan har jag smakat så god korv. Med mig hem hade jag fyra kilo färskkorv av åtta olika varianter, plus Dagens då. Och så slog jag till och köpte Taylors & Jones egna kokbok, en läcker kreation med recept på en massa korvar och tillbehör. Den första korven ska avnjutas redan ikväll…

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

