Etiketter

, , , , , ,

Cote du Jura Pinot Noir_smallDet skrivs ofantligt mycket om vin, från alla håll och kanter, och självklart försöker man hinna med att läsa så mycket som möjligt och hitta just de där guldkornen som man bara inte får missa. Gjorde en större beställning i början av året och plockade hem åtta olika viner som på olika ställen fått positiva omdömen. Ett av dessa var fransosen Caveau des Jacobins Côtes du Jura Pinot Noir 2011. Nu kommer jag inte på rak arm ihåg var jag fick tipset ifrån, men jag kan bara konstatera det som alla redan vet – smaken varierar kraftigt emellanåt! Blicken jag fick från min bättre hälft över middagsbordet efter första sippen var talande….vad var det jag hade släpat hem egentligen?! Men så är vi bortskämda, då vi för det mesta har turen att hitta viner som passar oss och som vi gillar. Så var dock inte fallet denna gång….

Vindistriktet Jura ligger i nordöstra Frankrike vid foten av Jurabergen på gränsen till Schweiz. Distriktet tillhör kanske inte ett av frankrikes mest kända, men härifrån kommer faktiskt en hel del berömda viner och då särskilt de vita som dominerar. Man har i detta område odlat vindruvor ända sedan Romarrikets tid för 2000 år sedan. Detta vin är ekologiskt framställd och gjort på 100% Pinot Noir. Importören Consealed Wines beskriver vinproducenten så här:

”Frutière Vinicole d’Arbois är ett av Frankrikes äldsta vinproducentkooperativ som grundades av 26 vinodlare 1906. De beskriver sig som ett äventyr för kvinnor och män: ett sekel av delad passion. Deras gemensamma strävan är att bevara Juras terroir och dess druvors autencitet. Frutière Vinicole d’Arbois, även känt som Caveau des Jacobins, huserar i en före detta kyrka från 1300-talet och är välkänt i Frankrike för sin höga kvalitet och är alltid högt rankad i bland annat Guide Hachette. Producenten erbjuder en stor bredd av viner. De producerar de kända vinet Vin Jeaune, röda viner främst på Pinot Noir, Crémant du Jura samt vitt vin på både Chardonnay och Savagnin.”

Caveau des Jacobins Côtes du Jura Pinot Noir 2011 (nr 2289)

Pris: 101 SEK

Doft: Lätta toner av hallon, syrliga lingon, aningen torrt gräs, kryddor…känns aningen ”omoget”. Inget som fär näsvingarna att vibrera helt enkelt.

Smak: Inte mycket, men toner av lingon, hallon och körsbärskärnor finns där. Smaken skall enligt uppgift vara både druv- och ursprungstypisk, men jag undrar jag. Smakar faktiskt som om det inte riktigt är klart än, nästan lite lätt jästmustigt…men det kanske bara är min gom som slagit slint.

Passar: Till rätter med ljus kött (fläsk, fågel), franska klassiker som löksoppa, pastarätter. Skulle inte välja det till kraftiga kötträtter, där finns det annat som passar bättre!

Slutomdöme: Nej, detta vin funkar helt enkelt inte för mig! Jag tyckte det var ganska så intetsägande, då det inte på något sätt gjorde något positivt intryck på mig. Varken smak- eller doftmässigt. Jag kommer inte att köpa det igen, varför det endast får 2 av 5 möjliga stjärnor i min bok!

Betyg

2 Stjärnor - Inte min smak!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

 

