Etiketter

, , , , ,

SparrisRisotto_small2Goda saker i livet skall man dela med sig av, vare sig det gäller vin, mat eller andra upplevelser! Ju fler som kan få njuta av livets små glädjeämnen, desto bättre! Förra helgens lördagsmiddag var just ett sådant glädjeämne. Varmrätten, smörstekt torskrygg med en härligt krämig sparrisrisotto, höjdes till skyarna av både min bättre hälft och min mor. Partiska? Jodå, i allra högsta grad! Men även om jag är van att få positiva omdömen från mina nära och kära när det gäller mina bravader i köket, så var deras reaktion i lördags på en nivå som jag tidigare inte sett. Kanske var det vinet, en underbar Chablis Premier Cru Fourchaume från JM Brocard, som talade. Eller så var det, trots allt, en riktig lyckad kreation helt enkelt…du får väl prova själv och se vad du tycker!

Sparrisrisotto

Ingredienser (4 pers)

  • 1 liter vatten
  • 4 msk koncentrerad kycklingfond
  • 2 stora schalottenlökar
  • 3 vitlöksklyftor
  • 2 msk olivolja
  • ½ citron
  • 1½ dl vitt vin
  • 2 msk färsk timjan
  • 3 dl risottoris, t.ex. carnaroli eller arborio
  • 250 gr färsk, grön sparris
  • 200 gr parmesanost
  • salt, svartpeppar

…och så här gör du:

  1. Låt vatten och fond koka upp. Sätt lock på kastrullen och låt buljongen sjuda medan resten förbereds.
  2. Skala och finhacka lök och vitlök. Skölj citronen, skär skalstrimlor av en halv citron med en potatisskalare. Hacka fint.
  3. Hacka färsk timjan så att du har ca 2 msk.
  4. Fräs lök och vitlök mjuka i olivolja i en stor kastrull. Tillsätt det finhackade citronskalet och låt fräsa med löken ett par minuter.
  5. Tillsätt vinet och finhackad timjan. Sänk värmen, lägg i riset och låt småputtra tills vätskan har absorberats.
  6. Fyll på med buljong så att riset precis täcks. Rör om och låt puttra. Späd med mer buljong allteftersom. Efter 20-25 minuter är riset färdigt (det ska inte ha hård kärna, men ett visst tuggmotstånd). Det ska finnas lite vätska kvar när risotton är klar.
  7. Ansa och skär sparrisen i ca 2 cm stora bitar. Lägg i sparrisen när det återstår ca 8-10 minuter av koktiden.
  8. Riv parmesanosten fint och rör ner ca 150 gr, spar resten till serveringen. Smaka av med salt och svartpeppar.

Själv hade jag köpt på mig lite mycket sparrris, 500 gr, så jag använde allt i recpetet ovan…funkade mycket bra det med! För mig är det alltid viktigt att en risotto är rejält ”krämig”…dvs den får absolut inte vara torr, utan gärna lite ”rinnig”. Hellre för mycket vätska än för lite. Detta påverkar faktiskt både smak och struktur på rätten, så det är väl värt att tänka på.

Denna risotto passade oerhört bra till min torskrygg, och fungerar mycket bra till alla fiskrätter! Funkar också fint som en ”primo”, dvs en mellanrätt…eller som ensamstående varmrätt för det risottotokige! 🙂

