Etiketter

, , , , ,

Vinkallare1Det kan ju onekligen låta rätt så snobbigt i mångas öron, när man börjar prata om att bygga sig en egen vinkällare. Men faktum är att allt fler av oss gör det, när vi Svenssons kunskap om och intresse för vin ständigt ökar. Vill vi dricka ett moget, fint vin till helgens middag så får vi oftast betala en bra slant till SB pga att någon annan, oftast producenten, redan har lagrat vinet åt oss. Och det är klart, tar det 10 – 20 år från den tidpunkt man har producerat till den tidpunkt man kan sälja…så skulle nog jag också vilja ha ordentligt betalt! Och det är där den egna vinkällaren kommer in. Om man inte är beredd att punga ut stora pengar på löpande band, så kan man med en liten vinkällare, en stor nypa tålamod och en rimlig investering ändå få möjlighet att dricka stora, mogna viner till middagen. Så nu har också jag en liten ”vinkällare” under uppbyggnad, i ett litet källarutrymme under trappen. Kul, spännande och förhoppningsvis riktigt, riktigt gott i slutändan…

Grundregler – bygga egen vinkällare

När man vill bygga en egen vinkällare gäller det att hitta ett lagringsutrymme som uppfyller ett antal kriterier, för att säkerställa att vinet verkligen utvecklas och inte istället blir dåligt. En källare är oftast att föredra, även om de finns de som med gott resultat också byggt om en garderob för ändamålet.

  • Ljus – Vinet trivs absolut bäst om det förvaras mörkt. För mycket ljus höjer temperaturen, men kan också ha en negativ inverkan på t.ex. vitt och rosé vin som kan utveckla en mer gyllene, dunkel eller brun färg när de överexponeras för ljus.
  • Temperatur – Styr hur fort en vin utvecklas/mognar vid lagring. En tumregel är att lägre temperatur = långsammare utveckling, högre temperatur = snabbare utveckling. Idealtemperaturen anges ofta till någonstans 12-14 grader. Huvudsaken är att temperaturen är så jämn över året som möjligt, att du inte utsätter det för stora temperatursvängningar.
  • Luftfuktighet – I de ideala förhållandena skall den relativa luftfuktigheten vara ungefär 70%. För lite luftfuktighet är inte bra då det kan bidra till att korkarna torkar och börjar släppa igenom luft, för mycket luftfuktighet är inte heller bra då det kan ha motsatt effekt då korkarna tar åt sig för mycket fukt och därmed omformas med samma resultat. Har du ett utrymme med för låg luftfuktighet så kan du till viss del avhjälpa det med att ställa in en hink med vatten.
  • Förvaring – Vin som lagras bör alltid förvaras liggande, och då helst i ”nedfällt halsläge”. Då hålls korken fuktig, vilket förhindrar syre att tränga in och förstöra vinet. Se också till att förvaringen sker i ett utrymme som är så ”vibrationsfritt” som möjligt. Kontstanta vibrationer (från t.ex. tvättmaskin, trafik etc) kan ha en direkt negativ inverkan speciellt på röda, finare viner som du planerar att lagra en längre tid. Säkerställ också att förvaringsytrymmet har god ventilation.

Har man lyckats uppfylla ovan nämnda kriterier så är man på god väg att etablera sin egen vinkällare. Beroende på utrymmets beskaffenhet så kan man indreda på ett otal olika sätt för att göra sin vinkällare optimal.

Vinkallare2En väsentlig fråga som jag ställde mig var hur jag skulle dimensionera min vinkällare. Plats för 100, 300 eller 500 flaskor? Till sist hittade jag en mycket bra och logisk formel för att beräkna hur ”stor” källare jag ska satsa på. Det har helt enkelt att göra med hur mycket vin jag konsumerar, samt hur länge jag i genomsnitt vill lagra mina viner. Du behöver besvara följande två frågor:

  1. Hur många flaskor vin drickar jag/vi i veckan?
  2. Hur många år avser jag lagra mina viner, i genomsnitt?

För min del räknar jag med att vi förbrukar 2 flaskor i veckan och att den genomsnittliga lagringstiden är 5 år. Detta ger följande beräkning för dimensionering av min egen vinkällare:

2 flaskor x 52 veckor x 5 år = 520 flaskor

Avser jag att lagra mina viner i 10 år, så behövs det alltså plats för 1.040 flaskor med samma konsumtionsmönster. Själv höll jag på att ramla baklänges när jag insåg att jag behöver plats för 520 flaskor, men enligt mina beräkningar så ska utrymmet vara tillräckligt. Så nu är min egen vinkällare somsagt under uppbyggnad och fylls på sakta men säkert.

Det finns naturligtvis många andra aspekter att ta hänsyn till när du bygger din egen vinkällare och jag kommer inte att gå in på alla i detta inlägg. Men några som man bör fundera på kan vara:

  • Variation i mognad – Se till att det vin du fyller källaren med mognar vid olika tidpunkter och inte samtidigt. Ta reda på när den beräknas att nå sin ”topp” och planera inköpen efter det.
  • Märkning – Ett bra tips är att märka sina flaskor med inköpsdatum och när de beräknas vara på topp. Själv knyter jag på en pappersetikett.
  • Försäkring – När du har flera hundra flaskor i din vinkällare kan det vara idé att faktiskt försäkra dem, eller att se till att de faktiskt är försäkrade via t.ex. din hemförsäkring. Värdet på vinet blir snabbt högre ju mer du fyller på.

Nåväl, detta var lite om vad man bör tänka på när man funderar på att bygga sin egen vinkällare. Den ointresserade, liksom den förmögne, fortsätter med all säkerhet att handla sina mogna viner från SB, men kanske får du som är intresserad lite blodad tand, hänger på dig snickarbältet och börjar röja i källaren. Tack å bock för nu!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

