Etiketter

, , , , , , , , , ,

Blog_ChristmasJulen är sannerligen inspirerande, både ur mat- och dryckesperspektiv! Jag letar nya, spännande recept att prova inför julbordet, bedriver detektivarbete för att hitta den bästa julölen och funderar samtidigt på om jag i år kanske ska gå på vin till julmaten istället. Det här med maten, drycken och gemytet…det är liksom min grej under julen. Och som det brukas – den som letar han hittar! Det finns ju en ofantlig mängd goda mat- och dryckesbloggar där ute att ta del av, den ena mer inspirerande än den andra. Därför har jag här plockat ut några väl valda blogginlägg som rör julen, maten och drycken på ett förnämligt sätt – ett par spännande recept på några av julbordets klassiker och ett par mycket bra tips på både öl och vin. Så du slipper leta menar jag….

Det här med skinkan är ju en stor grej…och receptet på den perfekta skinkan finns nog i mer eller mindre varje hem. Själv är jag sugen på att förnya mig lite och hittade denna underbara vinkokta variant hos Roland Dahlström på den goa matbloggen Vin mat & Alsace. Det vattnas i munnen bara vid tanken av att koka skinkan i vin och äppeljuice, måste bara bli helt gudomligt smakrikt och saftigt. Nu gäller det bara att få tag på en närproducerad ekogris som kan ställa upp…

…och så var det ju det här med julölen! Förra året köpte jag nog en 5-6 sorter och ställde upp på julbordet. Vissa riktigt bra och vissa inte riktigt lika bra. I år tänkte jag att det kanske vore bäst att läsa på lite före jag handlar och hittade en lång lista med årets goda julöl hos Magnus EricssonUppkorkat. Så frågan är – ska man gå på de välkända alternativen eller testa något av de mer namnkreativa som t.ex. Electric Nurse, Holy Cow eller Evil Twin?

Revbensspjäll är inget stående inslag på vårt julbord. Sist jag hade dessa små smakrika gobitar framme var nog för en 4-5 år sedan. Men nu måste de fram i strålkastarljuset igen, då jag hittat en spännande asiatisk revbensvariant á la Special Ribs hos Jennie Walldén (Årets Mästerkock 2013) på Jennies Smaker. De verkar verkligen sådär smakrika och klibbiga som revbensspjäll skall vara, så dessa måste bara testas!

Jo, och så var det ju just det! I grund och botten är jag inte sådär överförtjust i öl. Jag har alltid varit, och kommer alltid att vara, ett litet vinfreak som hellre tar ett glas gott vin till maten än en öl. Och visst kan man dricka ett vin till julmaten! Eller fler för den delen. Hittade också här en lång lista på ”druvligt goda kombos” till julmaten hos Karin Ahlstrom JensenVinbanken. Många bra tips, själv satsar jag nog på Alsacevinet till fisken och en chilensisk Pinot till det varma. Mums!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

