Etiketter

, , , , , ,

LantterrinSå har då julens matförberedelser startat på allvar. Igår kväll mekade jag ihop en ny bekantskap som skall ta plats på årets julbord – en lantterrin med portvin och pistasch! En lite lyxig terrin med bl.a. färska örter (timjan och mejram), kycklinglever, portvin och pistaschnötter. Fläskkarré skuren i små bitar ger terrinen en köttigare och fastare karaktär än en klassisk paté, och då jag normalt gillar lite grova och bitiga grejer så lät detta som något för mig. Och som den smakade! Helt underbart god, med en härlig konsistens och fullsprängd med örtiga smaker. Ackompanjerad av en tranbärschutney så borde väl denna smakrika delikatess passa väl in på julbordet? I annat fall äter jag upp hela själv, det är en sak som är säker! Originalreceptet kommer från ICA – tackar ödmjukast för det – men som vanligt har jag ”anpassat” receptet en aning för att bättre spegla min egen böjelse för vissa ingredienser! Smaskigt värre – ho, ho ho!!!

Lantterrin med portvin och pistasch

Ingredienser (10 port)

  • 150 g schalottenlök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 150 g kycklinglever
  • 4 msk smör
  • 200 g benfri fläskkarré
  • 650 g fläskfärs
  • 1/2 dl portvin
  • 4 msk konc kalvfond
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 dl skalade pistagenötter
  • 2 msk färsk finhackad mejram
  • 2 msk färsk finhackad timjan
  • 1 tsk salt
  • 1 krm nymalen svartpeppar

…och så här gör du:

  1. Sätt ugnen på 150°C. Skala och finhacka schalottenlök och vitlök i en matberedare.
  2. Skär levern i ca 11⁄2 cm små bitar.
  3. Fräs löken mjuk i hälften av smöret i en stor stekpanna utan att den får färg. Ta upp och lägg i en stor bunke.
  4. Tillsätt levern i pannan och stek den i resterande smör ca 3 minuter. Tillsätt levern i bunken med löken.
  5. Skär karrén i ca 1,5 cm små bitar. Blanda ner karré, fläskfärs, portvin, kalvfond, grädde, pistaschnötter och kryddor i bunken.
  6. Blanda allt till en smidig smet, gärna i köksmaskin på låg hastighet. Jag blandade för hand för att behålla bitarna, gick superbra!
  7. Fördela smeten i en brödform (ca 1,5 liter för 10 portioner).
  8. Ställ formen i en långpanna. Fyll på med vatten och ställ in i nedre delen av ugnen 75–90 minuter. Innertemperaturen ska vara 70°C.
  9. Ta ut terrinen och låt den svalna helt. Häll av vätskan ur formen. Lägg ev terrinen i fryspåsar och frys in.
  10. Vid servering: Ta fram och tina terrinen 6–8 timmar i rumstemperatur. Skär i skivor och servera gärna med en hemkokt chutney på tranbär.

Förövrigt så är den andra dubbelsatsen av den hemgjorda glöggen på gång, samtidigt som jag efter att ha hämtat hem ett halvt lamm funderar på om jag kan göra köttbullar på lammfärs i år? Och sill skall det göras, frågan är bara vilken sort? Om någon av er har ett recept på en gudagod sill så skicka gärna det till mig!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

 

