Etiketter

, , , , , , ,

Black Lacrima di Morro dAlbaSpenderade några dagar i Milano i veckan, å arbetets vägnar. Det fulltecknade schemat medgav dock inga större utsvävningar i den italienska gastronomin, även om jag hann med att prova ett par nya viner. Bland annat så drack jag ett gott men lite udda vin från Marche, gjort på en gammal lokal druva vid namn Lacrima di Morro d’Alba. Hade aldrig hört talas om den förut, så den tillhör inte de mest välkända. Den växer uteslutande kring byn Morro d’Alba beläget ca 25 km väst om Ancona på italiens östkust. Druvan, vars namn (Lacrima) betyder ”tårdroppe” på italienska pga dess droppliknande form, är en forntida druvsort som omnämns för första gången redan år 1167 i dokument rörande slaget om Ancona och den tyska kejsaren Frederick Barbarossa (sedermera också kung i Italien).

Podere Santa LuciaOmrådet har DOC status sedan 1985 och viner benämnda Lacrima di Morro d’Alba måste innehålla minst 85% Lacrima. De övriga max 15% får vara antingen Montepulciano eller Verdicchio. Det vin jag provade, Podere Santa Lucia, är gjort på 100% Lacrima och kanske var det just därför druvans särart blev så påtaglig. Visst har jag tidigare träffat på fruktiga röda viner som kan ha en aning ”blommig” näsa, men detta vin hade en nästan överväldigande doft av mörkröda rosor. De fruktiga, mörka bären fanns där, liksom de italiensa örterna, men ”blommigheten” var det som stack ut på ett markant sätt. Kroppen var medium och tanninerna välbalanserade. Och smaken då? Jo, efter att den första överraskande blommigheten lagt sig en aning och vinet fått lite luft, så smakade det alldeles förträffligt. Udda, men ack så gott. En spännande, ny upptäckt av en urgammal druva med lång historik…sådant är kul!

Systembolaget har ett par Lacrima di Morro d’Alba i sitt beställningssortiment, dock inte den jag drack. Ska dock prova något av de andra, kanske t.o.m. båda två, för att se om de stämmer med min upplevelse. Snubblar du över ett vin gjort på druvan så rekommenderar jag att du provar det! Kan garantera att du får en annorlunda upplevelse, och jag tror att detta är den typ av druva som du antingen älskar eller hatar…just pga den blommighet som dominerar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

