Etiketter

, , , , ,

Spaghetti CarbonaraVar på jobbresa i Ohio, USA förra veckan. Måste erkänna att 18 timmar på resande fot numera tar ut sin rätt. Som om inte tidsomställningen skulle vara nog menar jag. Men efter ett första sömnigt dygn, då jag kände mig rätt så ”off”, så flöt allt på bra. Dagarna var fullteckande med möten, då det gäller att ta vara på tiden maximalt när man väl är där. Hann även med ett besök på den finfina restaurangen Registry Bistro i downtown Toledo. Min vän och kollega Eric hade nosat upp en portugisisk vinprovning med tillhörande sjurätters! Och det var en riktig höjdare! Maten var sammansatt baserat på de olika viner som serverades, och matchningen mat/vin var i stort perfekt. Portugal är, om nu någon lyckats missa det, ett stort vinland med fantastiska viner att erbjuda. Så lite ”icke jobbrelaterade” aktiviteter hann jag med också…

Kom tillbaka till Svedala tidigt i lördags morse. Landade på Arlanda 07:50 på morgonen, utan att ha kunnat sova särskilt mycket på flyget. Så lördagen blev en enda lång kamp att hålla ögonen öppna. Vid niobläcket på kvällen slängde jag in handduken, gick och la mig och sov sedan 10 timmar i sträck. Sällan har väl kudden varit så härligt skön! Gårdagen blev helt OK, även om jag kände av tidsomställningen något. När det väl blev dags för middag så kände jag för något lättlagat och gott, och vad kan vid ett sådant tillfälle vara bättre än lite italiensk snabbmat?

Mitt recept på Spaghetti Carbonara har jag fått från en riktig italienare! Han hävdar med bestämdhet att detta är originalet! En rikig Carbonara får absolut inte innehålla varken vitlök, persilja, vitt vin, grädde eller andra ingredienser utöver ägg, bacon och ost. Och jag håller med. Har provat många varianter, men denna är i all sin enkelhet den absolut godaste! Och allt är klart på max 15 minuter…

Spaghetti Carbonara

Ingredienser (4 pers)

  • 400 gr spaghetti
  • 150 gr kindfläsk (guanciale) eller bacon (pancetta affumicata)
  • 1 msk olivolja
  • 6 ägg
  • 150 gr parmigiano eller peccorino
  • salt
  • svartpeppar, grovmalen
  1. Skär fläsket i små tärningar, alt köp färdigtärnad bacon
  2. Vispa upp äggen i en bunke
  3. Riv osten fint och blanda ner i äggsmeten, ställ åt sidan
  4. Fyll en stor kastrull med vatten, lägg i 1 msk salt och låt koka upp. Lägg i spaghettin och koka enligt anvisningar på paketet, ca 8 minuter. Spaghettin skall vara ”al dente”, dvs ha ett lätt tuggmotstånd när den är klar.
  5. Under tiden steker du fläsket knaprigt i lite olivolja. Peppra fläsket ordentligt.
  6. När spaghettin är klar, häll av vattnet och tillsätt fläsk + äggsmet, rör om ordentligt.
  7. Lägg pastan på varma tallrikar, peppra med grovmalen svartpeppar + ev lite färskriven parmesan. Servera!

Detta mina vänner är en äkta italiensk Carbonara! Smakar ljuvligt och passar utmärkt med t.ex. en god Chianti. Om du lagar den, låt mig få veta vad du tycker! 🙂

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

 

