Etiketter

, , , , , ,

Kork vs skruvkorkSkrev här om veckan om en supergod australiensare – Wynns Coonawarra Estate Cabernet 2008. Frågan var om den lämpade sig att lägga i källaren eller ej, då den som många andra viner från Australien numera har skruvkork. Instinktivt så kopplar jag samman viner med skruvkork med att de är ”drick klara” och inte skall lagras, och samma instikt säger mig att dessa viner inte heller bör lagras. Men är det så att jag har förutfattade meningar i frågan, att jag under många år blivit matad med det ”faktum” att kvalitetsviner alltid har naturkork. Så jag började gräva lite på nätet för att försöka få svar på min fråga.

Ämnet tycks vara något ”känsligt” bland de vinkunniga, men man kan konstatera att det definitivt går att lagra vin med skruvkork. Skillnaden mellan naturkork och skruvkork tycks vara att naturkorken till skillnad från skruvkorken släpper igenom mer syre. Är naturkorken dålig, eller torr, är risken att den släpper igenom för mycket syre och vinet oxiderar. Ett vin med naturkork som lagrats en tid, kan få en lite ”multen” ton i både smak och doft. Något som vissa gillar och vissa inte. Ett vin med skruvkork tenderar att behålla en renare och fräschare smak och doft, samt att kvaliteten blir jämnare. Också det något som vissa gillar, och vissa inte.

Vin med skruvkork mognar dock långsammare vad jag kan förstå, vilket känns naturligt då vinet inte ”kan andas” på samma sätt som ett vin med naturkork. Och det påverkar självklart mognadsprocessen. Men också här tycks det finnas delade meningar. Hur som helst så pågår det i hela vinvärlden mångåriga tester där man lagrar samma vin/årgång med både natur- och skruvkork för att se hur vinet utvecklas över tid. Det ska bli spännande att se vad dessa tester avslöjar, och om man entydigt kommer att dra samma slutsatser eller ej.

En av de mest intressanta blogginläggen angående natur- och skruvkork hittade jag på Vinbanken. Och kanske är diskussionen som följer än mer intressant. Då smaken är som baken inom de allra flesta områden, så är jag övertygad om att det gäller också här. Vissa av oss tycker att naturkorken tillför något till vinet, andra av oss tycker att skruvkorken gör detsamma. Men så är väl vin lite som ”religon”. Man har sin smak, sitt tyckande, sina favoriter… något som ibland kan vara svårt att rucka på. Och det är helt OK!

Summa summarum är att det går att lagra vin med skruvkork! Vilket jag är glad för! 🙂

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

 

