Etiketter

, , , , , ,

Wynns CoonawarraOh my! En vän frågade mig här om dagen om bloggen lagt ner? Men jag försäkrar, så är inte fallet! Mitt arbete, vars område tyvärr ligger långt från vinets värld, har slukat i stort sett all min tid de senaste månaderna. Har under denna tid provat ett otal mycket trevliga viner, så material finns det mycket att ta av! Förra helgen provade vi en underbar Cabernet från Coonawarra, Australien, och ett av landets äldsta vinhus, Wynns, med anor som går tillbaka ända till 1861. Vinet är släppt på BS och jag snappade upp ett tips som verkligen visade sig hålla vad det lovade!

Coonawarra ligger i South Australia, 38 mil söder om Adelaide, i öst gränsande mot delstaten Victoria. Klimatet är tempererat till svalt av kyliga vindar från Indiska Oceanen och det faller en hel del regn under vintermånaderna. Grundvattnet i Coonawarra är vida känt för sin renhet. Sedan länge, och av erfarenhet, vet vinproducenterna i området att Cabernet Sauvignondruvan blir till fantastiska viner i Coonawarra och anledningen till ”varför cab är så lyckad” står bl.a. att finna i jorden och klimatet. Terra Rossa är det i vinkretsar berömda namnet på Coonawarras välkända jordmån, som är lika röd som brinnande eld. Sammansättningen av Terra Rossa består av ett lager näringsrik matjord över en bergrund av porös kalksten. Dräneringen är m a o god och skapar fantastiska förutsättningar för vinodling.

Vinhusets historia är lång. 1861 flyttade John Riddoch till Coonawarra och 1880 hade han en enorm gård med 160.000 får på en yta av 700 kvadratkilometer. Under 1890-talet delade han upp ca: 800 ha mark och kallade den Coonawarra fruit colony. Han hyrde ut marken till 26 kolonister som under de första tio åren planterade 95.000 vinplantor och 10.000 fruktträd. 1891 byggdes själva vineriet och vingårdar planterades runtom. Riddoch kallade det Château Comaum. 1951 köpte Samuel Wynn & Co, ett Melbourne baserat vinföretag gården. Samuel och hans son David tog sig an gården och när Samuel började dra sig tillbaka blev David ansvarig för gården. Som första vingård i Australien kallade man det för Estate, gården fick namnet Wynns Coonawarra Estate. Under 1980-talet var Wynns den största odlaren i området med 440 ha vinodlingar. Idag äger dock Fosters gården.

Den första årgången av detta vin var 1954. Wynns Coonawarra Estate görs på de absolut bästa druvorna och får mogna 16 månader på franska- och amerikanska fat. Vinet är gjort på 100% Cabernet Sauvignon och har viss lagringspotential. Flaskan har dock skruvkork, vilket gör åtminstone mig osäker på om jag de facto kan lagra det en längre tid. Kanske någon klok och kunning vinbroder/syster kan upplysa om hur det står till med den saken…?

Wynns Coonawarra Estate Cabernet Sauvignon 2008 (nr 70376 – BS)

Pris: 149 SEK

Doft: Underbart generös och stor doft av mörka frukter och bär, som mogna björnbär, svart vinbär. Nästan lite ”syltig” doft, men som sagt, mycket sniffvänlig!

Smak: Ljuvligt fyllig, med distinkta smaker av mörk vinbärsgelé, svarta körsbär, ceder och en hel del kryddgrönt. Härliga och väl avvägda tanniner, medellångt avslut. Smakar mycket, och smakar mer! Mycket gott!

Passar: Vi åt en utsökt, långkokt Coq au Vin med ungnsstekt potatis…och vinet passade mycket bra till. Så mustiga grytor definitivt. Säkert också till rätter av stekt/grillat nötkött, vilt, kraftiga såser.

Slutomdöme: Japp, detta vin var precis så gott som jag hade hört att det skulle vara. Jag är normalt inte så där överförtjust i Cabernet, men smakar det så här så köper jag gärna mer. Doften var härlig, likaså smaken. Och tanninerna rundades av på ett ypperligt sätt tillsammans med maten…och mycket mer kan man knappast begära! Min rekommendation är tydlig – KÖP! Du får mycket vin för pengarna! Har, som vanligt, svårt att bestämma mig, men detta vin får 4 av 5 möjliga stjärnor…på gränsen till 4½!

Betyg

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

