Etiketter

, , , , , , ,

Lambrusco del FondatoreVad gör man en dag som denna, med prinsessbröllop och allt? Efter en solig förmiddag liggandes på alla fyra i trädgården och en oljad altantrapp så började regnet hälla ner under eftermiddagen. Prognosen som presenterats i SMHI´s IOS app, som talade om halvklart och 0,0 mm regn, visade sig vara helt galen och min nyoljade trapp behöver med all sannolikhet få sig en ny påstrykning. Det häftiga sommarregnet fick mig sugen på något rykande hett, så jag rörde ihop en god och smakrik Spaghetti á la Puttanesca. Köpte här om dagen en flaska Cleto Chiarli Lambrusco del Fondatore 2011 som dök upp i junisläppet och bestämde mig för att prova denna till min pasta. Lite lätt porlande kan ju vara lämpligt en sådan här typiskt svensk sommardag innehållande både sol, regn och prinsessbröllop. Skål och grattis Madeleine!

Cleto Chiarli är den äldsta tillverkaren av Lambrusco och andra viner i Emilia Romagna. Vinhuset grundades 1860 av Cleto Chiarli som fram till dess drivit ”Osteria dell’Artigliere” i centrum av Modena där han producerarde sin egen Lambrusco för ”restaurangbehov”.  Hans vin vann stor uppskattning och beundran, vilket uppmuntrade honom att skaffa nya lokaler där han kunde börja producera Lambrusco i större skala för att möta efterfrågan och nå en än bredare marknad. Vinhuset har sedan dess troget, från generation till generation, lyckats föra vidare sina orubbliga principer om respekt, ärlighet och kvalitet och därmed lyckats skapa den uppskattning som nu rönt framgång under drygt 150 år. Cleto Chiarli är, kanske mer än någonsin, ett riktmärke för traditionell och kvalitativ Lambrusco.

Generellt är de mest uppskattade av dessa Lambruscoviner de skummande, något mousserande röda vin som är avsett att drickas ungt och kommer från ett av de fem Lambrusco DOC distrikten: Lambrusco Grasparossa di Castelvetro, Lambrusco di Sorbara, Lambrusco Salamino di Santa Croce, Lambrusco Reggiano eller Lambrusco Mantovano. Lambrusco del Fondatore kommer från DOC Lambrusco di Sorbara, det distrikt som av många betecknas som det absolut främsta, och är gjort på druvan av samma namn.  Vinet är traditionellt gjort och har fått jäsa på flaska, vilket gett ett fantastiskt gott och härligt porlande vin.

Chiarli Lambrusco del Fondatore 2011 (nr 90420)

Pris: 115 kr

Doft: Doftar av härligt somriga och solvarma jordgubbar och körsbär. De lätt porlande skummet får näsan att gå i spinn av de fruktigt blommiga och koncentrerade tonerna.

Smak: Ljuvlig, med tydliga jordgubbar, geléhallon och körsbär. Fruktigt rund och strukturerad, med härliga fruktsyror och en smak som sitter kvar i gommen länge.

Passar: Som partydryck, aperitif eller till en pasta som min. Kokt kött, fiskrätter och inte att förglömma – traditionell mat från regionen Emilia-Romagna….men det går ju without saying!

Slutomdöme: Oh my – detta får mig att le från öra till öra. Det är helt enkelt ljuvligt. Jag som normalt har lite svårt för roséviner har fått vatten på kvarn och kommer härmed att satsa mina slantar på denna makalöst goda Lambrusco. Vem behöver något annat till sommarens ljumna kvällar – inte jag. Har svårt att bestämma mig, men detta vin får 4 av 5 möjliga stjärnor…på gränsen till 4½!

Betyg

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

 

