Etiketter

, , , , , , , , ,

BlogJu mer jag lär mig om vin, och allt som omger denna gudomliga dryck, desto mer intressant blir det. Med ökad kunskap märker jag också att mitt förhållande till vin förändras, eller rättare sagt utvecklas och fördjupas. Och med denna konstanta utveckling ökar också min facination och intresse för området. Liksom njutningen när jag väl hittar ett gott vin att sippa på. Ämnet i sig verkar också vara outtömligt – det finns hela tiden nya, spännande saker att lära sig mer om. Historia, vinproducerande länder, producenter, druvornas särart, tillverkningsmetoder, kemi, vinvariationer och inte minst hela den värld som omger vinet.

En stor källa till denna kunskap är naturligtvis de etablerade medierna. Men jag har också hittat en hel del välskrivna, initierade och trevliga bloggar som drivs av både proffs och amatörer. Här blir det oftast lite mer personligt, vilket sätter ytterligare en dimension på det hela och skapar en trevlig läsupplevelse. Som helgläsning, för dig som vill lära dig mer om vinets underbara värld, vill jag tipsa om ett par blogginlägg som jag tyckte var intressanta.

Anna på bloggen ”Ljuva Druvor” har skrivit ett inlägg om Riesling och dess petroleumkaraktär som var mycket lärorikt. Vad är det som ger dessa Rieslingviner en mindre eller större smak av petroleum? Här får du en mycket bra genomgång av vad detta kommer ifrån och hur du, beroende på om du gillar det eller inte, hittar rätt Riesling att njuta av i sommarsolen!

Elvis på bloggen ”Champagne och mat” diskuterar runt vilka glas som faktiskt passar bäst till Champagne! Efter att ha läst hans inlägg så skall jag nog gå över på vitvinsglas när jag dricker Champagne och annat mousserande för att förstärka upplevelsen. Eller behöver jag nu byta ut hela mitt vinglasbestånd? Vojjne vojjne!

Till sist så har BKWine ett mycket bra blogginlägg (på engelska) kring hur man kombinerar vin och mat på bästa sätt. Sunt förnuft räcker långt i detta sammanhang och här förklaras det varför! Och som jag alltid anat – exklusiva viner skall serveras till enkel mat, dvs vällagad mat av bra råvaror som serveras utan krussiduller! Hear hear!

Lite helgläsning alltså! Hoppas du lär dig lika mycket som jag gjorde!

