Etiketter

, , , ,

Lax SashimiTror jag har skrivit det förut, men faktum är att ”min” matbutik har en härligt fräsch fiskdisk där man erbjuder ett bra sortiment av allehanda godsaker från både när och fjärran. Härom sisten köpte jag en färsk ”lax loin”, dvs en tjock och putsad ryggbit av lax, då jag tänkte mig en liten Sashimi till förätt kvällen till ära. Sashimi (刺身, ”stucket kött”) är en japansk maträtt vanligen bestående av bitar av rå fisk och andra vattenlevande djur som serveras med olika tillbehör, ofta vit rättika, wasabi, syltad ingefära och soja. Även tunna råa strimlor av nötkött kan ingå i sashimi. Vissa råvaror tillagas före serveringen, exempelvis bläckfisk. Sashimi är ofta den första maträtten i en japansk måltid, men kan också vara huvudrätten ihop med misosoppa och ris i separata skålar. Traditionellt är sashimi ansedd att vara den finaste maträtten i det japanska köket och det anses att man bör äta sashimi innan andra starka smaker har påverkat smaksinnet.

Nu valde jag att inte vara särskilt traditionell med japanska mått mätt och hade troligtvis fått på tafsen om jag serverat en av mina japanska vänner min variant. Jag blandade ihop lite japansk soja, chilipasta och sesamfrön och marinerade mina fint skurna laxbitar i blandningen i cirka en timme. Smaken blev gudomlig med en härligt het sälta och laxen formligen smälte i munnen. Till det hela, och till den efterföljande varmrätten, serverades en Domaine Dussourt Scherwiller Riesling Réserve Prestige 2007 – ett härligt vin från Alsace som jag skrivit om tidigare!

Till min marinad för ca 300 gr lax använde jag:

  • 1 dl japansk soja
  • 1 msk chilipasta
  • 1 msk sesamfrön

Svårare än så är det inte! Och marinaden kan ju varieras i all oändlighet och innehålla just de smaker du tycker om. Supergott blir det, och ack så enkelt att ”laga”! Har du en annan variant, tipsa gärna genom att lämna en kommentar!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

