Etiketter

, , , , , ,

Radici Taurasi Riserva 1999Långhelg! Underbart skönt och om jag får säga det självt, mycket välbehövligt. Under denna årstid har jag alltid, så länge jag kan komma ihåg, tenderat till att känna mig rätt så sliten. Jag har i princip hållit igång i ett sträck sedan förra sommaren och det känns som om både kropp och själ behöver ett litet längre break. Resan till Italien ligger inte alltför långt bort och jag fick faktiskt en fantastisk försmak av Italien igår kväll. Över lite god mat njöt vi en Radici Taurasi Riserva 1999 från Kampanien, och jag blev än en gång upp över öronen förälskad i ett italienskt vin. Är oerhört tacksam att jag hade den goda smaken att beställa två flaskor och bara vetskapen av att det ligger ytterligare en och väntar får mig att bli barnsligt glad!

Vinhuset Mastroberardino är en stor familjeegendom i Kampanien som grundades på 1700-talet i hjärtat av Irpinia av Pietro di Mastro Berardino. Området tillhör idag de mest spännande i Italien med unika druvsorter från antiken som t.ex. Aglianico, Piedirosso, Fiano och Greco di Tufo. Mastroberardinos har en stor del i att dessa druvsorter överhuvudtaget finns kvar och har dessutom bidragit till att de har fått ett gott rykte som ständigt växer. Mastroberardino är den ledande producenten i regionen och tillhör ett av de äldsta vinhusen i Italien. Hela egendomen omfattar ca 300 hektar men Mastroberardino odlar och skördar själva på ca 150 hektar och resten arrenderas ut. Odlingarna är utspridda i området som historiskt sett utgjort hörnstenen i produktionsområdena för regionens stora viner.

Vinet, som är gjort på noga utvalda Aglianico (100%) druvor från de bästa lägena, är lagrat 30 månader på Slovenska ekfat och ytterligare 18 månader på flaska innan det släpps. Det är ett kraftpaket som är gott att dricka nu efter dekantering och kan lagras i 20-30 år utan problem. Vinet har erhållit en mängd utmärkelser och deras Radici Taurasi Riserva 2001 blev 2008 utsett till Italiens bästa vin! Detta vin släpptes i starkt begränsad mängd på Systembolaget den 2 maj, så får du tag på en flaska – köp!

Radici Taurasi Riserva 1999 (nr 90507)

Pris: 299 kr

Doft: Mogen, stor, komplex och kryddörtig doft med inslag av mörka körsbär, cederträ, cigarr, läder, timjan och salvia. Helt klart mycket sniffvänlig med massor av toner i doftspektrumet.

Smak: En härligt utvecklad, komplex smak med stor frukt och välbalanserad fatkaraktär. Mörka körsbär, skogshallon, bränt socker och en massa medelhavskryddor.  Första sippen känns aningen ”dammig” och torr, med efter lite luft samspelar frukt, kryddighet, syra och tanniner i perfekt harmoni och smakar ljuvligt.

Passar: Till mycket! Härliga grytor av mörkt kött, vilt, lamm, smakrika rätter. Eller till den sommargrillade entrecoten. Den passade mycket bra med en vällagrad bit alpost (av typ Parmesan)! Personligen skulle jag också kunna njuta detta vin som det är, även om det gör sig ännu bättre tillsammans med mat.

Slutomdöme: Ja, vad säger man. Åter igen förälskad! Detta är troligtvis ett av de absolut godaste viner jag provat. Har insett att jag tycker mycket om dessa Taurasi viner från Kampanien som ofta är gjorda på gamla, anrika druvsorter – de tycks passa min smakpalett riktigt bra. Och man får faktiskt mycket vin för pengarna. Kan inte göra annat än att ge detta vin 5 av 5 möjliga stjärnor!

Betyg:

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

