Etiketter

, , , , , , , , ,

Saint-Joseph Le Grand PompeeDå var det dags att prata vin igen! Denna gång om en fransos vi njöt till maten när vi besökte den härliga Art Nouveau restaurangen Bouillon Racine i Paris. Vinlistan var lång och ska jag vara riktigt ärlig så hade jag inte en aning om vad jag skulle beställa. Mina kunskaper om franska viner är som bekant inte i toppklass, så lite hjälp emottogs med största tacksamhet. Till min Foie Gras och efterföljande Tuornedos rekommenderades en Jaboulet Saint-Joseph Le Grand Pompée 2009 från Rhonedalen. Och den satt som en smäck till maten! Medelfylligt, trevligt och mycket passande om jag får säga det själv. Kändes som om det inte kunde bli så mycket mer franskt just då, vilket jag antar var ett skapligt bra betyg i alla fall.

Vinhuset Paul Jaboulet Aîné i Rhonedalen har anor som går tillbaka ända till 1834 och de producerar idag många högkvalitativa viner. Några av dem finns på Systembolagets beställningssortiment men jag hittar endast en, deras Parallèle 45 Côtes du Rhône, som kvalat in på ordinarie sortiment. Detta vin, som är gjort på 100% Syrah, kommer från en 5 hektar stor egendom belägen mellan Limony och Tournon i distriktet Saint-Joseph i norra Rhonedalen, och druvorna har vuxit på en lätt jord i skiffer och gnejs på granit berggrund. Vinet är sedan lagrat 9 månader på franska ekfat, varav 15% nya. Namnet på vinet kommer från Victor Hugos diktsamling ”Légende des siècles”. Under det 9:de århundradet kämpade Grand Pompée, trogen följeslagare till Karl den Store, vid hans sida mot morerna på högra stranden av Rhône . Ännu idag finns ett berömt citat kvar från denna strid: “And wine, that wine beloved of the Grand Pompée”.

Jaboulet Saint-Joseph Le Grand Pompée 2009

Pris: ca 25 EUR i franska butiker

Doft: Härligt koncentrerad, kryddig och fruktig doft. Inslag av mogna röda bär, söta kryddor, aningen lakrits och fat.

Smak: Medelfyllig, koncentrerad och elegant röd frukt med inslag av mogna jordgubbar, hallon och färska örter. Tydlig friskhet, harmoniska tanniner och en fin lingonaktig fruktsyra som ger vinet ett långt avslut. Känns lite ung och torr dock. Skulle troligen vinna på lagring i några år.

Passar: Till anka, kalv, lättare kötträtter, men även nöt i rätter där de fina smakerna inte domineras av alltför påtaglig kryddning och tillbehör.

Slutomdöme: Ett gott Rhône vin med mycket smak som passade måltiden alldeles utmärkt. Gillade harmonin i syran som skapade ett härligt avslut. Väl värt att prova om du kommer över det! Får en välförtjänt 3,5/5.

Betyg:

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

 

