Etiketter

, , , , ,

Pulled PorkPåsken är snart till ända! Helgen har gått i familjens tecken, med mycket god och traditionsenlig mat. Ägg, sill, Jansons, gravad- öch rökt lax, prinskorv och inte minst min mors goda köttbullar. Det var ett litet axplock från påskbordet, som i vår familj förövrigt är i stort sett en kopia av julbordet. Minus skinka och andra juliga saker förstås. Själv klämde jag säkert minst 20 köttbullar, under ständig förundran över att jag själv aldrig lyckas få dem att smaka lika ljuvligt som min mors. I torsdags var vi dock inte särskilt traditionsbundna. Hittade ett recept i senaste numret av Buffé som jag fastnade för – Pulled Pork. Det såg underbart gott ut och då jag ääälskar långkok av alla dess slag så bestämde vi oss snabbt för att prova.

Pulled Pork Burger”Pulled Pork” är en amerikansk variant av barbecue, där en bit fläskkött tillagas över lång tid på låg temperatur. Resultatet blir ett mycket smakrikt och mört kött, som man med lätthet kan dra sönder (pull) med en gaffel. Detta sätt att tillaga fläskkött återfinns över hela världen och ett annat mer kännt exempel är italienarnas Porchetta. Att tillreda denna Pulled Pork tog ca 8 timmar, så det gäller att planera redan dagen innan. Det fina i kråksången är dock att det hela sköter sig själv under större delen av tiden. Och det gillar jag! Denna variant gnids in med en BBQ rub, vilar i två timmar i rumstemperatur och placeras sedan i en gryta med lök, morötter, rotselleri och äppeljuice. Sedan får den puttra i 150 grader i ugnen i 6 timmar. Resultatet blir en smakupplevelse som serveras som en burgare med valfria tillbehör. Smaskigt värre!

Pulled Pork

Ingredienser (4-5 personer):

  • 1 kg benfri fläskkarré i bit
  • ½ dl BBQ- rubb (½ dl motsvarar ca 25 g)
  • 2 små, gula lökar
  • 1 morot
  • 1 liten bit rotselleri
  • ½ liter äppeljuice
  • ½ liter vatten
  • 1 dl farinsocker
  1. Skölj och torka av fläskarrén. Gnid in med BBQ-rub och låt ligga framme i rumstemperatur i 1½-2 timmar.
  2. Sätt ugnen på 150°C. Lägg köttet i en trång gryta/kastrull.
  3. Skala och grovhacka lök, morötter och selleri. Lägg hacket runt köttet.
  4. Blanda äppeljuice, vatten och farinsocker. Häll över köttet – det ska täcka minst hälften.
  5. Lägg på lock och låt stå i ugnen 5-6 timmar.
  6. Vänd köttet efter halva tiden. Det är klart när köttet går att dra isär med en gaffel.
  7. Servera med bröd och valfria tillbehör, som t.ex. inlagd lök, strimlad isbergssallad, tomater etc.

Smaklig spis! Och jag höll på att glömma – originalreceptet kommer från ICA – tack å bock!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

 

