Etiketter

, , , , , ,

Marinerad parmesanJag älskar kombinationen ost och vin! Inte så konstigt kanske då de flesta vinentusiaster har en böjning åt det hållet. För ett par helger sedan köpte vi hem lite marinerad ost från Ridderheims självplocksortiment – Chili Balsamico Parmesan och Cheddar Sweet Chili o Äpple. Båda var mycket goda och passade utmärkt bra till vinet vi drack – en Poliziano Vino Nobile di Montepulciano Vigne Nuove 2009 som jag skrev om tidigare. Härliga smaker med lite sting! Men, ska man köpa lite större mängd så är det lätt att prislappen springer iväg rejält…så jag började fundera på om detta inte var något som jag de facto kunde göra själv. Sagt å gjort – jag provade på att göra lite Chili- & Balsamico marinerad Parmesan by myself förra helgen och resultatet blev riktigt lyckat. Kan varmt rekommendera den som är intresserad att marinera sin egen ost – lätt, gott och prisvärt!

Köpte en rejäl bit parmesan som jag skar ner i mindre munsbitar. Blandade ca 2 dl vällagrad balsamvinäger och ca 4 tsk chilipasta (Sambal Oelek) i en skål och lade i ostbitarna. Sen fick det hela stå och dra i ca 4 timmar. Osten blev mycket uppskattad av våra gäster. Då det blev lite kvar så mumsade vi i oss resterna dagen efter, och smaken var då ännu bättre. Så rekommendationen blir att marinera osten minst en dag i förväg för maximalt resultat. Sedan kan man förstås variera mängden chilipasta efter smak så att man får just den rätta balansen mellan syra, sötma och hetta.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

 

