Etiketter

, , , , ,

ankaSpenderade helgen i ett härligt soligt och vår varmt (?) Stockholm. Tror att halva stan var ute och promenerade runt Vinterviken. Alla passade naturligtvis på att törstigt lapa i sig lite av den värmande solen, och skönt var det! En, om än så liten, föraning om vår låg i luften och det är på tiden om jag får säga det själv. På lördagskvällen hade vi ett par goda vänner och G’s syster på middag – mycket trevligt och gemytligt. Själv tog jag hand om köket och efter lite velande bestämde jag mig för att bjuda på stekt ankbröst med savojkål, en rätt som jag har gjort ett par gånger tidigare och blivit ganska förtjust i. Ankbröst ger ett ljuvligt, smakrikt och mört kött och fettet från ankan sätter också smak på tillbehören. Och det blev smaskigt värre!

Stekt ankbröst med savojkål (4 port)

Ingredienser:

  • 2 ankbröst á ca 350 gr
  • 1 + ½ tsk salt
  • ½ tsk nymald svartpeppar
  • 600 gr kokt potatis, tjockt skivad
  • 1 knippe/kruka persilja, grovhackad
  • 3 vitlöksklyftor, finhackade
  • 1 pkt bacontärningar, 140 gr
  • 1 litet huvud finstrimlad savojkål alt spetskål, ca 400 gr
  • 2 msk balsamvinäger
  1. Gör tunna skåror i skinnet på ankbrösten. Salta och peppra. Lägg dem med skinnsidan ner i en panna med ”släpp lätt beläggning”. Sätt på medelvärme och låt ankbrösten få en fin färg och släpper ifrån sig fett, ca 5 – 10 minuter. Vänd dem och stek 3- 5 minuter på andra sidan. Så långt förberedde jag, för att sedan stoppa in dem i ugnen (180 grader) med stektermometer tills innertemperaturen når 60 grader (ca 20 minuter).
  2. Höj värmen något och lägg i potatis och vitlök. Stek den tjockt skivade potatisen (gärna med skalet kvar) i fettet från ankan tills den fått fin färg, blanda i persiljan och salta efter smak.
  3. I en annan panna stekta jag samtidigt baconet krispigt, sänkte värmen något och la sedan ned den finstrimlade kålen. Stek några minuter under omrörning, tillsätt ½ dl vatten och stek i ytterligare 2 minuter tills kålen mjuknat. Blanda bacon och kål ordentligt.
  4. Efter att jag tagit ut ankbrösten ur ugnen tog jag den lilla saft som bildats på plåten och blandade med 2 msk balsamvinäger för att skapa en god sky/dressing.
  5. Vid servering – skiva ankbrösten och lägg upp på varma tallrikar tillsammans med potatis och kål. Stänk på dressingen över kött och potatis och servera.

Ankan passar så fantastiskt bra till den vitlöksstekta potatisen och blandningen av kål/bacon och rätten blir en komplett helhet. Till det hela serverade vi en Quinta dos Aciprestes Reserva 2008 som passade alldeles utmärkt till.

Smaklig spis!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

 

