Etiketter

, , , , ,

FishcakeHär om helgen tröt inspirationen – igen. Och vad gör man? Jo, man plockar upp sin smartphone, klickar på ICA appen och skakar telefonen. Upp ploppar receptförslag, det ena efter det andra tills jag hittar något som fångar mitt intresse. Ibland är tekniken helt fantastisk och det är inte första gången denna funktion gett mig den injektion jag behöver. Denna gång föll valet på helt underbart smakrika, thailändska fishcakes som serverades med kokos ris och limemarinerade, rivna morötter. Inte så ofta jag tillagar asiatiskt, men detta var fantastiskt gott med ljuvliga smaker av vitlök, ingefära, kokos, chili och koriander!

De hade bra pris på färsk torsk, så jag slog till och använde det som bas i mina fishcakes. Det går naturligtvis bra med fryst vara också, gärna sej, torsk eller liknande. Fisken mixas i matberedare så att den kan formas till biffar. Har man inte en matberedare kan man hacka fisken riktigt smått så att den blir till en fin färs. Biffarna har då lite svårare att hålla ihop vid stekning men blir väldigt goda ändå! Cred till ICA för grundreceptet – som vanligt aningen ändrat av mig…

Thailändska fischcakes (4 port)

Ingredienser:

  • 400 g sej/torsk
  • 3 msk ströbröd
  • 165 g kokosmjölk
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 msk finriven färsk ingefära
  • 1/2 spansk peppar
  • 4 port ris (gärna basmatiris)
  • 1 kruka koriander
  • 1 ägg
  • salt och peppar
  • 3 morötter
  • 2 lime
  • 5 msk kokos
  • 2 msk olja
  • 1 dl sweet chilisås
  1. Tina fisken. Skär den i mindre bitar.
  2. Blanda ströbröd och kokosmjölk i en matberedare. Låt stå 5 minuter så att ströbrödet sväller.
  3. Skala och finriv vitlöken och ingefäran. Kärna ur och finhacka den spanska pepparen.
  4. Koka riset enligt anvisningen på förpackningen.
  5. Mixa fisken tillsammans med ströbrödsblandningen, vitlök, ingefära, spansk peppar, hälften av korianderbladen och ägg till en jämn färs. Smaka av med salt och peppar.
  6. Skala och finriv morötterna. Dela ena limen och pressa saften ur ena halvan av limen och blanda i morötterna. Gillar du lime kan du ta i lite mer. Krydda med salt och peppar.  Skär den andra limen i 4 klyftor till serveringen.
  7. Rosta kokosen gyllenbrun i en torr het stekpanna och blanda med riset.
  8. Forma färsen till biffar och stek i oljan i en stekpanna ca 5 minuter på varje sida.
  9. Servera med kokosris, morotssallad, sweet chilisås, lime och koriander efter smak.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

