Etiketter

, , , , , , ,

Crostini med kycklinglevermousseI Italien är en vanlig antipasto (starter, eller direktöversatt ”före måltiden”) en tallrik med crostini (små, rostade skivor av italienskt lantbröd) toppade med allehanda godsaker. Variationerna är som oftast oändliga och styrs huvudsakligen av vilka råvaror som finns i regionen, tradition och kanske framförallt – kockens fantasi och känsla för smak. Hittar jag ett ställe med ett bra utbud av välsmakande crostini så blir jag med största sannolikhet sittande länge för att knapra mig igenom hela sortimentet av dessa läckerheter och njuta ett gott vin till. För italienarna måste detta te sig mycket konstigt, men för en frusen nordbo som nästan aldrig lyckas hitta t.ex. tomater som tomater ska smaka så är den rena, härliga och mogna smaken av alla olika ”toppings” oftast rent ut sagt gudomlig. Så crostini, det är min grej så att säga – socialt, delikat och alldeles underbart!

En relativt vanlig variant av crostini är en med någon slags levermousse. Dessa är nästan alltid väldigt smakrika och goda. Själv har jag min egen variant som jag när andan faller på brukar använda som just starter, eller som en lätt entré rätt! Här kommer receptet…

Kycklinglevermousse med timjan och cognac

Ingredienser:

  • 400 gr kycklinglever
  • 2 stora Charlottenlökar
  • 4 msk smör
  • 2 tsk timjan (färsk eller torkad)
  • ½ tsk salt
  • Rikligt med nymalen svartpeppar
  • En nypa Cayennepeppar (var försiktig)
  • 3 msk Cognac
  • 1 dl vispgrädde
  • Italienskt lantbröd
  1. Skiva brödet i ca 1 cm tjocka skivor. Är skivorna stora, halvera dem. Lägg skivorna på en plåt, gnid in ovandelen med olivolja och låt dem rostas i ugnen (250 grader) till de fått en fin nyans. Ta ut dem och låt svalna.
  2. Hacka löken och fräs den i hälften av smöret. Lägg i levern samt alla kryddor (salt, timjan, svart- och Cayennepeppar). Fräs på medelvärme tills levern fått färg runt om. Häll i cognacen och låt koka in.
  3. Häll på grädden och låt puttra tills levern är helt klar, ca 5 minuter. Häll allt i en matberedare och klicka i resten av smöret. Mixa allt till en jämn smet. Smaka av med salt och svartpeppar.
  4. Häll upp smeten i en eller ett par formar, täck med gladpack och låt stå i kylen i ett par timmar.
  5. Innan gästerna kommer, toppa dina crostini med levermoussen (bred alt klicka). Dekorera gärna med ett par timjanblad, eller en liten nypa fräst Charlottenlök och timjan.

Hoppas du gillar mina levermousse crostini lika mycket som jag!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

 

