Etiketter

, , , , , , ,

San Donnino sun setI mitt nästa liv så skall jag bli italienare, om nu den möjligheten finns och jag fritt får välja. Jag älskar verkligen Italien – för de underbara och skiftande landskapen, människorna, språket, historian, intensiteten och lugnet. Och för italienarnas infödda lidelse för god mat och gott vin. Det är också därför jag under många år har spenderat mina somrar där, med familjen och de som står mig nära. Och i år är det dags igen. I Italien är det vanligt att man kombinerar jordbruk och turism i sk Agriturismo – gårdar som odlar vindruvor, oliver, frukt eller annat, eller tillverkar vin, ost, charkuterier, olja, vinäger etc. och kombinerar det med att hyra ut boende till turister. Ofta är dessa ställen helt fantastiska, med alla bekvämligheter man kan tänka sig, belägna på de mest makalösa ställen och med en prislapp som är mycket överkomlig. I år skall vi besöka Villa Franciacorta strax sydost om Lago d´Iseo i Lombardiet, samt Agriturismo Trerè strax norr om Faenza i Emilia-Romagna. Det är två helt nya ställen för oss och vi ser med spänning fram emot sommarens upplevelser!

San Donnino overviewJag tänkte här tipsa om ett par riktiga pärlor, ett par riktigt bra Agriturismo i Toscana för den som är intresserad. Det första tipset är gården San Donnino, i Ville di Corsano strax söder om Siena. Gården ligger på en liten kulle, omgärdad av odlingar. Utsikten är magnifik, med 360 graders panorama över de vackra, toscanska kullarna. På avstånd ser man Siena ”skyline” och solnedgången (se bild längst upp) är bland de vackraste jag någonsin sett. Gården producerar egna, enkla måltidsviner och har en relativt stor egen produktion av olivolja. Vi har bott på gården vid två tillfällen och privatimporterar numera vår ”fina” olivolja direkt från ägarna. Stället är en dröm, med underbart fina lägenheter, en otrolig pool, mycket sympatiska ägare, fantastiska omgivningar med närhet till både Siena, Montepulciano, Montalcino och Chianti. Om du vill uppleva det genuina Italien så är San Donnino ett ställe jag varmt rekommenderar!

Podere TorremozzaDet andra tipset är en liten gård som heter Podere Torremozza, belägen ca 30 km öst om Florens nära den lilla by Borselli. Landskapet är helt annorlunda jämfört med San Donnino då gården ligger på flera hundra meters höjd i ett mer kuperat, skogsklätt område. De sista 2 km ner till gården är minst sagt en upplevelse, med en smal, brant och slingrande grusväg. Men väl framme så återfinns ett underbart fint restaurerat hus med fantastisk utsikt, mycket trevliga ägare och fina lägenheter. Gården producerar framförallt egen ost och olivolja. Florens ligger nära och man kan lätt ta sig in med tåg från närliggande Pontassieve. Turer upp i bergsmassivet som delar Toscana och Emilia-Romagna rekommenderas varmt, då utsikten från de slingrande vägarna tar andan ur en samtidigt som den för dig till en rad små genuina byar värda att se. I närliggande byn Borselli finns en mycket bra restaurant som, hör och häpna, serverar fantastisk mat från Kalabrien (kocken kommer därifrån!) – definitivt värt ett besök!

Båda dessa ställen är små pärlor som du kommer att älska. Båda har sin charm, om än på olika sätt då framförallt landskapet är så annorlunda. Men vill du/ni uppleva Toscana och se så mycket som möjligt av denna region så rekommenderar jag en vecka på varje ställe. Detta är två mycket bra belägna utgångspunkter för sightseeing, besök på olika vinhus i olika vindistrikt och inte minst – två härliga ställen för ren och skär rekreation!

Vill du veta mer? Hör i så fall av dig då jag gärna delar med mig av våra upplevelser!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

