Etiketter

, , , , , , , ,

Ca' Di Pian Barbera d'AstiJag älskar fredagskvällar! Arbetsveckan är till ända och hela helgen ligger framför mig. Veckans problemställningar som ännu inte blivit lösta får vänligen men bestämt vänta till på måndag. Basta! Själv koncentrerar jag mig, av ren självbevarelsedrift, på att ta vara på det goda livet och må oförskämt bra. Letade efter ett passande vin till middagen och hittade en lätt dammig flaska längst ner i vinskåpet. Det visade sig vara en Ca’ di Pian Barbera d’Asti 2007, från den italienska kultproducenten La Spinetta. Måste ha legat där i ganska precis två år, så varför inte lätta på korken och se vad detta vin har att erbjuda.

Vinhuset La Spinetta i Piemonte i nordvästra Italien grundades 1977 av Giuseppe och Lidia Rivetti. Idag drivs vinhuset av de tre sönerna Carlo, Bruno och Giorgio Rivetti och man har även utökat ägorna i Piemonte med vinodlingar också i Toscana. Vinhuset har på senare år fått lite av en kultstatus bland både vinskribenter och konsumenter, då de år efter år lyckats producera moderna och mycket potenta viner. De är kanske speciellt kända för sina utomordentliga Moscato-, Barera-, Nebbiolo- och Barbarescoviner.

Det är bara att konstatera att Ca’di Pian Barbera d’Asti 2007 är ett helt enkelt lysande vin. Gjort på 100% Barbera och lagrat 12 månader på franska ekfat bjuder vinet på en storartad koncentration av aromatiska mörka bär, rostat fat och örtkryddor. Avslutet är långt, koncentrerat och med välbalanserad syra. Det var ett tag sedan jag blev så förtjust i ett nytt vin – men jag måste säga att detta var en fantastisk fullträff!

Ca’ di Pian Barbera d’Asti 2007 (nr 94022)

Pris: 179 kr (OBS! Nuvarande årgång är 2009)

Doft: Stor, utvecklad doft som skvallrar om mycket mörka bär, kaffe, rostat fat, örter och lite mineral. Doftar ljuvligt minsann!

Smak: Medelfyllig och rund med mycket av koncentrerade mörka bär, framförallt svarta körsbär och blåbär. Mycket choklad, med toner av lakrits, kaffe, och fat. Balanserade tanniner och ett härligt fruktigt och långt avslut.

Passar: Till de flesta kötträtter – nöt, lamm, men också smakrika rätter på fläsk eller kyckling. Själv ska jag njuta detta vin till en riktigt god, lagrad ost nästa gång!

Slutomdöme: Somsagt, ett storartat vin! Var fullständigt bortkollrad redan efter första glaset och vinet blev bara godare för varje sipp. Jag har för vana att vara väldigt restriktiv med mina 5 poängare, men i det här fallet kan jag inte göra annat än att ge det full pott! Ska definitivt köpa på mig några 2009:or och stoppa undan för framtida njutning!

Betyg:

5 Stjärnor - Helt fantastiskt!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

