Etiketter

, , , , , ,

Penfolds Thomas Hyland ShirazEn god, fyllig Shiraz (Syrah) fullspäckad med mörka bär och frukter, kakao och en viss kryddighet är aldrig fel. Har generellt alltid gilat viner gjort på denna druva, varför jag igår också såg fram emot att prova Penfolds Thomas Hyland Shiraz 2010. Vinet fick jag av vår gästskribent Anna (tack å bock!), som troligen tycker att jag fastnat allt för mycket i den gamla världen. Vinet, som är gjort på 100% Shiraz som mognat 18 månader på nya (30%) och gamla Franska- och Amerikanska ekfat, är producerat av ett av Australiens mest kända vinhus – Penfolds i South Australia – och har fått sitt namn från grundaren Christopher Rawson Penfold’s svärson Thomas Hyland. Svärsonen tog tillsammans med sin fru över verksamheten 1895, skapade dåtidens största australiensiska vinhus och la grunden för dagens Penfold.

Vinet är publikfriande och lättdrucket, smakar mycket av mörka bär/frukter och har en angenäm ton av både fat och choklad. Tanninerna är mjuka och syran relativt välbalanserad, men ändå saknar jag någonting. Hittar inget som ger mig det där lilla extra, som får mitt intresse för vinet att växa. Den stora magnifika kroppen som riktigt bra Shiraz kan påvisa finns inte där och vinet känns i det stora hela ganska så tamt. Trevligt och lättdrucket ja, men får inte min gom att slå volter direkt.

Penfolds Thomas Hyland Shiraz 2010 (nr 6301)

Pris: 115 kr

Doft: Rik, aromatisk med generös frukt och rostat fat. Inslag av mörka plommon, kaffe, choklad, tobak.

Smak: Medelfyllig med koncentrerad frukt, framförallt mörka plommon och bär. Mycket mörk choklad, med toner av vanilj, fat och tobak.

Passar: Med fördel till rätter med mörkt kött – nöt, lamm. Grytor eller rätter med t.ex. en rödvins reduktion.

Slutomdöme: En OK autstraliensisk Shiraz från en bra vinhus. Publikfriande, lättdrucken och med druvans förtecken väl representerade. Fortfarande ungt och kan med fördel lagras fram till ca 2017. Saknar dock det lilla extra och får betyget 3,5/5.

Betyg:

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

 

