Etiketter

, , , ,

MinestroneInspirationen, som vanligtvis i stort sett alltid ligger på topp, tröt rejält i söndags. Att det ändå löste sig, när jag helt nollställd och med flackande blick traskade in på ICA Maxi i ett desperat försök att hitta något som kick-startade min matnerv, det tackar jag min Smartphone för. Attans bra uppfinning! Speciellt om man också har installerat ICA´s app. Det var bara att skaka telefonen och ett slumpat recept dök upp på skärmen – Minestronesoppa! Matnerven fick den injektion den behövde då jag omgående blev sugen. Så det fick det bli – Minestrone, en härligt mustig italiensk kött- och grönskasoppa.

En Minestrone kan som mycket annat göras i ett oändligt antal varianter, med eller utan kött. Denna variant innehöll morötter, palsternacka, zucchini och vitlök. Och naturligtvis lite Risoni – en riskornsformad pastavariant, samt lite strimlad pepparsalami som satt en extra knorr på det hela. Receptet kommer som sagt ursprungligen från ICA (cred), även om jag ”justerat” det en aning efter egen smak. ”Helt” sa Bill, ”ljuvligt” sa Bull.

Minestronesoppa (4 pers)

Ingredienser:

  • 2 morötter
  • 1 palsternacka
  • 1/2 purjolök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1/2 zucchini
  • 2 msk olivolja
  • 3 msk tomatpuré
  • 1 ½ liter hönsbuljong
  • 2 tsk timjan
  • 2 dl pasta , gärna Risoni
  • 150 g pepparsalami
  • ½ kruka/knippe hackad persilja
  1. Skala och tärna morötter och palsternacka fint. Skär purjolöken i tunna ringar. Skala och skiva vitlöken fint. Skär zucchinin i små tärningar.
  2. Fräs alla grönsakerna i oljan i en stor kastrull. Tillsätt tomatpurén och fräs någon minut till.
  3. Häll i buljongen och tilsätt timjan och låt koka upp. Tillsätt Risonin och låt soppan koka enligt anvisningen på förpackningen (ca 11 min).
  4. Smaka av med salt och ev en nypa socker.
  5. Strimla salamin. Dra kastrullen från värmen och tillsätt salami och persilja. Rör om.
  6. Servera gärna soppan med ett par skivor rostat bröd

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

