Etiketter

, , , , , , , ,

i Castei RipassoHittade i helgen en undanstoppad Ripasso i vinhyllan! Mycket trevligt, så korkskruven vilade inte på hanen allt för länge. Gillar när jag hittar en flaska som jag faktiskt glömt bort att jag hade. Och desto roligare när vinet, ett i Castei Ripasso 2007, visar sig vara en riktigt trevlig bekantskap dessutom. Kanske inte allt för förvånande då jag är och förblir ett riktigt Italien freak – det är sällan jag springer på en italienare som jag blir besviken på.

Vinet – som består av 75% Corvina, 20% Rondinella och 5% Molinara – tillverkas av vinhuset Michele Castellani i distriktet Valpolicella, strax nordväst om Verona nära Gardasjön. Då detta är en Ripasso så innebär det att man efter den inledande jäsningens slut blandar vinet med skalmassa från Amarone- och/eller Reciototillverkningen. På så vis får man en andra jäsning som bidrar med ytterligare alkohol och smakrikedom. ”i Castei” är namnet på själva odlingsläget.

Det här är ett mumsigt vin, om än lite ungt för att vara ett riktigt italienskt fullblod. Trots det så är det ett välutvecklat vin med ört-, vanilj- och fattoner som nog passar bra till det mesta. Stramt och elegant, men behöver luftas ett tag för att komma till sin fulla rätt.

i Castei Ripasso 2007 (nr 22409)

Pris: 119 kr (OBS! Nuvarande årgång är 2010)

Doft: Skapligt utvecklad och kryddig doft med inslag av fat, torkade körsbär och russin, salvia, choklad. Mycket sniffvänlig mao.

Smak: Hela registret av Ripasso toner framträder i smaken – som russin, katrinplommon, druvskal och en hel del läder. Något stram även om både syran och strävheten  är välbalanserad. God koncentration i form av rik frukt och relativt lång eftersmak.

Passar: Som de flesta Ripasso viner till fint smaksatta rätter av nöt och lamm. Passar också mycket bra till lagrad ost, som Parmesan eller liknande.

Slutomdöme: Ett gott vin som jag gärna dricker mer av, gärna tillsammans med en smakrik pasta eller en god köttbit. Den lilla stramheten i vinet tilltalar mig och det har allt det som kan förväntas av ett ungt Ripasso.

Betyg:

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

