Etiketter

, , , , ,

Jag får ganska ofta frågor i stil med ”Du som kan vin, vad rekommenderar du, vad har du för favoritvin?”. Jag har ingenting emot att rekommendera viner jag tycker om, tvärtom, det är bara roligt. Men att svara på frågan om favoritvin, det är svårt.

Jag började dricka vin när jag var 18 år idag är jag 28. Alltså har jag druckit vin i 10 år, lika länge som jag har haft körkort. Under de 10 åren har jag vuxit som bilförare, på samma sätt har jag även vuxit som vindrickare. Kunskap och smak har ändrats. De viner jag köpte och drack när jag var i 20-årsåldern har jag nog inte mycket till övers för nu men då tyckte jag de var fantastiska. Därför tycker jag det är svårt att svara på vad mitt favoritvin är.

Men.

Jag har ett vin som har varit en favorit de senaste fem åren. Det är ett vitt vin. Jag föredrar rött vin framför vitt. Det kan vara så att det är enklare för mig att hitta en favorit bland de vita, det finns helt enkelt inte lika mycket ”gott” att välja bland.

Just detta vin släpps i begränsat antal en gång om året och jag köper en faska om året och sparar den till jag inte kan hålla mig längre. Varje gång jag öppnar en flaska och tar första sippen blir jag lika överaskad över hur gott det är.

Cloud Bay ChardonnayCloudy Bay – Chardonnay (90260)

Marlborough, Nya Zeeland (norra delen av sydön)

Lagrad 12 månader på ekfat.

Doft: Fruktig, fatig och lite äpplig.

Smak: Smörigt, nötigt och ekigt med en touch av citrus.

Mattips: Passar perfekt till ankbröst. Även svamprätter är ett bra tillbehör till detta vin.

Betyg:

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

