Etiketter

, , , , ,

Viña Olabarri Reserva 2005Fredagskvällen var som alltid mycket välkommen. Min bättre hälft går dessvärre på någon knepig diet, så middagen blev förhållandevis spartansk. Det hindrade dock inte mig att korka upp ett gott vin, ett vin som jag förövrigt hade sett fram emot att få prova. Viña Olabarri Reserva 2005 från Rioja släpptes på Systembolaget i mitten av November och är gjort på 90% Tempranillo och 10% Graciano. Då det har lagrats i två år på en kombination av andragångsfyllda amerikanska och franska ekfat så skvallrade det om en klassisk Rioja – ett vin som traditionellt brukar gå hem i de svenska stugorna.

Producenten, Bodegas Olabarri, grundades 1958 av Pablo Olabarri Bikandi. Idag drivs firman av hans son Luis Olabarri och egendomen omfattar ca 20 hektar. Druvan Tempranillo kommer ursprungligen från Spanien, antagligen från Rioja, och namnet härrör från det spanska ordet temprano (tidig) som hänvisar till dess tidiga mognad.

Färgen är djup, nästan blåbärsfärgad. Underbar, rund doft med påtaglig rostad fatkaraktär. Smakar mycket, men levde inte riktigt upp till vad jag förväntat mig. Syran är något för intensiv och enligt min gom inte riktigt i balans med vinets övriga kvaliteter och vinet har en viss mineralton som jag inte riktigt kom överens med.

Viña Olabarri Reserva 2005 (nr 97066)

Pris: 99 kr

Doft: Kryddig, rostad fatkaraktär. Mycket mörka bär, aningen kaffe och mörk choklad. Mycket angenämt.

Smak: Kompakt och med angenäma rostade fataromer, mörk tobak, vanilj med mörk körsbärsfrukt och, tyvärr, en i mitt tycke alltför obalanserad syra. Tyvärr drar detta ner betyget och det får inte mer än godkänt.

Passar: Lamm, nöt, grytor, rostade grönsaker som paprika, morötter, selleri.

Betyg:

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

