Etiketter

, , , , , ,

Jag älskar långkok! Om jag skulle tvingas äta bara en sak resten av livet så skulle det med all säkerhet bli ett långkok, en mustig köttgryta som fullständigt exploderar av koncentrerade smaker och smälter i munnen. Och tänk så lätt det är att laga, det sköter sig i princip själv när grytan väl har hamnat på spisen. Och det fina är att man kan exprimentera fram sin egen variant, med olika kryddor och ingredienser, tills man hittat just den kombination som man bara inte kan få nog av.

Jag har en egen höstgryta som jag gärna lagar, min egen variant av Boeuf Bourguignon kan man säga. Prova gärna, det här behöver du för 4 personer:

  • ca 600-700 gr Högrev
  • ca 200 gr rökt sidfläsk, gärna med rejäl röksmak
  • 1 stor gul lök, alt 2 mindre
  • 3-4 vitlöksklyftor
  • en rejäl knippa Timjan, knyts ihop
  • ca 200 gr små champignoner
  • 5-6 dl gott rödvin
  • 4 msk koncentrerad kalvfond
  • 1 liter vatten
  • smaksätt med salt, peppar och Liquid Smoke

1. Skär högreven i mindre bitar, ca 4 cm. Skär sidfläsket i lagom stora tärningar. Skala, halvera och skiva lök och vitlök tunt.

2. Bryn kött och fläsk i smör i en stor gryta. Tillsätt lök, vitlök och timjanknippet och fräs i ett par minuter. Lägg i champignonerna, hela om de är mindre, halverade om de är större. Rör om.

3. Häll på rödvin, kalvfond och vatten. Koka upp och skumma av med en sked. Dra ner värmen, sätt på locket och låt gryta sjuda i 2-4 timmar tills köttet är riktigt mört. Ju längre du låter det sjuda, desto mörare blir köttet och desto mer koncentrerade blir smakerna. Jag själv brukar låta det stå i minst 3 timmar, helst 4-5.

4. Smaka av med salt, peppar och ev lite (1-2 tsk, efter smak) Liquid Smoke (finns att köpa på välsorterade butiker). Ibland kan också en nypa socker sätta den där perfekta balansen på det hela.

5. Servera med antingen ett härligt ris, nykokt potatis, hemgjort potatismos eller varför inte en underbar rotselleripuré!

Vintips

Till denna gryta skulle en Terredora Taurasi Fatica Contadina passa perfekt, ett vin som jag tidigare rekommederat här. Den mustiga grytan gifter sig med största sannolikhet mycket väl med de välbalanserade tanninerna i vinet. Mmmm….det vattnas redan i munnen!

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

 

