Etiketter

, , , ,

Var lite nyfiken på denna amerikanare som fått rätt hyggligt mottagande hos recencenterna under de senaste åren – Ravenswood Vintner’s Blend Old Vine Zinfandel från Sonoma County i Kalifornien. Vinet är gjort på 75% Zinfandel, 16% Petite Sirah, 6% Syrah och 3% mixade blå druvor och är lagrat 10 månader på franska ekfat. Enligt producenten Ravenwood’s egen slogan så levererar man ”No Wimpy Wines” och det uttalandet lovar ju mer än gott och måste bara testas!

Enligt utsago skall detta vara ett ”kraftfullt vin som kräver likaledes kraftfull mat” och i sin helhet inte vara en druvtypisk Zinfandel, utan vara mer stram och ”europeisk” i sin framtoning. Det första som slår mig när jag sätter näsan mot glaset är den överväldigande körsbärstonen som väller upp. När den lagt sig följer toner av fat, hallon och en aning mynta. Sätter glaset till munnen och tar en klunk. Förvånas direkt av att det ”kraftfulla” vinet jag förväntat mig inte alls är där. Istället smuttar jag på ett i mitt tycke ungt och lättare vin, med söta och fruktiga toner som domineras av mogna svarta körsbär och aningen omogna skogshallon. Inte vad jag förväntade mig, men vinet är i stort sett OK och passar både pasta och lättare kötträtter bra.

Ravenswood Vintner’s Blend Old Vine Zinfandel 2011 (nr 26001)

Pris: 99 kr
 
Doft: Fyllig doft. Härlig söt fruktighet av mörka bär, speciellt svarta körsbär. Vaniljiga ekfatstoner med viss rökighet.
 
Smak: Strävheten är markant men väl balanserad med den söta, mörka fruktigheten med drag åt körsbär, blåbär och hallon. En viss kryddighet gör sig gällande och i avslutningen framträder en trevlig liten friskhet. Fatkaraktären är tydlig men väl balanserad. 
 
Passar: Pasta, kötträtter på nöt/lamm/fläsk, grillat
 
Betyg
 
 
 
 
 
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
