Etiketter

, , , ,

Förra helgen besökte jag, min bättre hälft och fyra goda vänner den relativt nyöppnade italienska krogen il Tempo på söder i Stockholm. Fräscht ställe, mycket folk, superb service och inte minst riktigt riktigt god mat. Deras starter Porchetta Burger, två miniburgare med spädgris rostad 20 timmar på låg temp i örter, chili, marsalavin, var en smakupplevelse. Både primi och secondi slank ner med lätthet och alla var mycket nöjda med både mat och service.

Men, det som definitivt tog udden av kvällen var de extremt dyra vinerna. Prislistan började på 475 kr flaskan och vandrade snabbt uppåt. Tog in en Luigi Voghera Barbera d´Alba 2010 för 525 kr, ett vin som på Systembolaget kostar 99 kr. Ett påslag på 430% är i mitt tycke hutlöst och jag fattar helt enkelt inte vad som berättigar en sådan prissättning. För oss, kunden, så blev vinpriserna, inte maten, det mest bestående minnet av kvällen. Och då har man som krögare missat något väsentligt!

il Tempo är långt ifrån ensamma med de extrema marginalerna på vin. I dagens Metro kan man läsa om andra krogar som har en liknande prissättningsfilosofi. Frågan är hur dom tänker? Kan det kanske vara så att…

  1. Dom kränger hellre mat till fler och vill bli av med kunden snabbt. Här ska det minsann inte mysas med mer än högst en flaska vin till maten! Eller…
  2. Maten har så dåliga marginaler så det måste tas igen på annat, som t.ex. vinet! Eller…
  3. Någon annan helt logisk anledning som jag inte kommer på?

Någon inom restaurangbranschen som kan förklara krögarnas synsätt när det gäller prissättningen på viner?

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

